fallback

Наемите на магазини по Витошка продължават да падат

Столичният булевард отстъпи с още едно място в класация на най-скъпите търговски улици, но му предричат добри перспективи след края на строителството на метрото

10:38 | 01.09.11 г.

Търговските площи на столичния бул. „Витоша“ продължават да поевтиняват. Докато през 2005 г. улицата заемаше 22-ро място в класацията на най-скъпите търговски улици в света на Cushman&Wakefield, миналата година булевардът падна до 51-ва позиция, а тази вече е на 52-ра, съобщават от Forton International, стратегически партньор на световната консултантска компания за България.

Справка на Investor.bg показа, че през 2009 г., когато в същата класация бул. „Витоша“ е заемал 39-то място, месечният наем на кв. м. търговска площ е бил средно 80 евро (годишният разход за наем на кв. м. е бил 960 евро). През 2010 г. наемната цена на кв. м. пада до средните 55 евро на месец (660 евро на година), докато тази година се е смъкнала до 50 евро на кв. м. (600 евро на година).

Според класация на друга консултантска компания - Colliers International, столичният булевард е на четвърто място по спад на наемите на търговски площи в Европа и на трето място в Европейския съюз.

Ремонтите по бул. „Витоша“ и строителството на метрото, което тече в момента, гонят и търговците, и купувачите, посочват от Cushman&Wakefield. Другият основен проблем е значителният спад в потреблението на фона на увеличеното предлагане на атрактивни търговски площи в моловете в София.

Освен това, високите цени на наемите на добрите локации по булеварда в момента не отговарят на приходите на търговците, което също е причина за високия процент свободни търговски площи.

Според Димитър Киферов, мениджър "Търговски площи“ във Forton International, бул. „Витоша“ в София ще остане предпочитано място за ключови магазини на български и международни търговци. Причината – след приключването на ремонтните дейности и строителните работи улицата ще остане изцяло пешеходна, а това ще доведе до ръст на посетителите.

Според данните на Cushman&Wakefield пазарът на търговски площи у нас остава без съществена промяна през последната година. Той все още е притиснат от ниското потребление, което рефлектира негативно върху търсенето и води до увеличаване на процента свободни площи, пише в доклада на компанията.

Най-активни на българския пазар на търговски площи са хранителните и дискаунт веригите. Те търсят все по-добри локации за продажба на бързооборотни стоки.

Наемите на площи по търговските улици в страната са паднали с от 10 до 25% през миналата година, изчисляват още от Cushman&Wakefield. От началото на 2011 г. според консултантската компания се наблюдава стабилизиране на достигнатите цени.

„Пето Авеню” в Ню Йорк и тази година остава най-скъпата търговска улица в света със средни наемни нива в размер 1 392 евро на кв. м месечно. Втората позиция се заема от „Козуей Бей” в Хонг Конг с наем от 1 202 евро на кв. м на месец. На трето място се нарежда „Гинза” в Токио със среден наем 645 евро на кв. м.

Първата десятка се допълва от „Пит Стрийт“ в Сидни, Австралия, „Шанз-Елизе“ в Париж, Франция, която е и най-скъпата търговска улица в Европа, „Ню Бонд Стрийт“ в Лондон, Великобритания, „Виа Монтенаполеоне“ в Милано, Италия, „Банхофщрасе“ в Цюрих, Швейцария, „Майондонг“ в Сеул, Южна Корея, и „Кауфингерщрасе“ в Мюнхен, Германия.

Средните нива на наемите в Европа са се покачили с близо 2%, изчисляват от консултантската компания. Най-много са се вдигнали наемите на търговските площи във Финландия – с 23,3%, и Германия – 11,8%, следвани от Белгия (9,8%), Норвегия (8%), Холандия (6,4%), Великобритания (5,6%).

От Cushman&Wakefield очакват цените на наемите на търговски площи да продължат да нарастват заради недостига на първокласни площи. Наемните цени на „второто качество“ търговски площи пък ще продължат да падат, допълват от компанията.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:28 | 06.09.22 г.
fallback