Тъмни коридори, пусти ъгли и няколко заблудени посетители – това е картината, която може да се види днес в повечето румънски молове, които се нуждаят от основна трансформация, за да станат привлекателни за потребителите, пише специализираното списание Business Construct.
„Някои румънски бизнесмени сметнаха, че са добри във всичко. По отношение на моловете те не успяха съвсем да успеят“, пише Арад Торок, мениджър на унгарската инвестиционна компания TriGranit.
Румънските бизнесмени все още са основните собственици на моловете в страната, като повечето от тях имат бизнес и в други области.
„Тези инвеститори в даден момент ще трябва да се преструктурират. Развитието на един търговски център е много сложен процес“, казва той. „През последните години търсенето на търговски площи бе много високо, но (днес) само добрите ще оцелеят.“
Миналия месец Торок коментира, че вече не могат да се сключват сделки за проекти, които са само на хартия, защото има огромна липса на доверие между инвеститори, банки и наематели.
Въпреки това не само румънските бизнесмени са направили грешки при развитието на търговските центрове, пише ZF.
„Всички ние сбъркахме, като надценихме покупателната способност на жителите”, казват от инвестиционната компания RED Management Capital, контролирана от американския инвестиционен фонд Warburg Pincus и испанския фонд GED Group. Тази година компанията реши да затвори своя търговски център Armonia Center в Браила за известно време.
Друг пример за проект, засегнат от кризата, е търговският център City Mall, който трябваше да понижи наемите си с до 15-20%, за да задържи запълняемостта на мола на 90%.
Подобни ситуации на свръхоценка на пазара вероятно няма да бъдат повторени през следващите години, пише изданието. Инвеститорите, предприемачите, банките и най-вече търговците ще бъдат много по-внимателни при своите проучвания на пазара, преди да започнат дадена инвестиция.
Пониженото потребление бе най-остро усетено в малките градове, където някои търговски вериги вече бяха започнали да затварят магазини, за да повишат ефективността на своите операции.
След като бяха стъпили на пазара в Букурещ и другите големи градове предприемачите вече обявиха планове за инвестиции в по-малките градове с население от 50 до 100 хил. души. Кризата обаче замрази повечето от тези проекти, пише изданието.


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Дакота Джонсън, Нина Добрев и Ана де Армас демонстрираха супер фигури в чернo
Как да преодолеем усещането, че не сме достатъчно добри?
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим
Бърнаут или липса на витамини?