fallback

Швейцарски експерт: Професионалното образование не е безплатно

Приносът на частните компании трябва да се увеличи, смята Ханспетер Танер

13:58 | 07.01.18 г. 1

Професионалното образование не е безплатно, казва Ханспетер Танер, старши консултант по професионално образование към Швейцарския федерален институт за професионално образование и обучение (SFIVET), който често посещава България за срещи по проекта за въвеждане на дуалното обучение ДОМИНО.

Проектът за учене чрез работа се финансира от Българо-швейцарската програма за сътрудничество. Той подпомага техникуми и компании, които искат да се включат тази форма на обучение, при която учениците от професионалните гимназии работят по специалността си в предприятия след сключването на трудов договор. Младежите получават възнаграждение за отработените дни.

Като определя ДОМИНО като добре работещ проект експертът откроява и някои предизвикателства. 

Според него приносът на частните компании трябва да се увеличи. Сега фирмите често са доволни от възможността да получат квалифицирана работна ръка и възприемат ДОМИНО с отворени обятия. Когато обаче стане дума да се вложат средства, ентусиазмът бързо спада, казва експертът, цитиран от организаторите на проекта.

„От самото си начало професионалното образование не е безплатно. Наставниците трябва да бъдат изпратени на курс, трябва да отделят от работното си време да обучават учениците. Възприемането на факта, че дуалното образование изисква голяма подкрепа от фирмите е все още предизвикателство за частния сектор“, според Ханспетер Танер.

Второто предизвикателство е свързано устойчивостта на извършената досега работа, която е все още крехка. Ако бъде разширен обхватът на проекта, трябва да има институция на национално ниво, както и новатори, които направляват и развиват процесите с високо качество. Според швейцарския експерт четирите години, за които ДОМИНО е разчетен като проект, не са достатъчни да има самостоятелно действащ процес.

„Професионалните гимназии са в центъра на системата за професионално обучение и всеки ученик излиза от училище с диплома, а това му отваря вратите към следващите степени на професионалното образование“, обяснява Ханспетер Танер. Ако и родителите осъзнаят, че това е предимство, то и престижът на дуалната форма на професионално образование автоматично ще се увеличи.

Много страни в света, по думите му, са заинтересовани от швейцарската система за дуално образование поради безусловно положителното й влияние върху трудовия пазар.

*** Ханспетер Танер е швейцарски експерт с голям опит в дуалното образование. Завършил е машинно инженерство в Университета за приложни науки в Берн, работил е дълги години за Швейцарския федерален институт за професионално образование и обучение (SFIVET), партньор на проекта ДОМИНО. Има опит в проекти за дуално образование по швейцарски модел „учене чрез работа“ в Индия, Южна Африка и Словакия.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:08 | 13.09.22 г.
fallback