fallback

Бизнес доверието в Япония удари 7-годишно дъно

Водещият индекс, измерващ настроението на големите производители, се понижи до -8 пункта през март от 0 през декември, показа изследване на ЯЦБ

10:10 | 01.04.20 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Бизнес доверието в Япония се понижи до нива, които не се наблюдавани от 2013 г., като внимателно проучване показа, че пандемията от коронавирус е засегнала сектори от хотелиерството до производството и тласка икономиката към рецесията, съобщава Ройтерс.

Влошаващите се корпоративни настроения подчертават предизвикателството, пред което премиерът Шиндзо Абе в усилията си да се увери, че пандемията няма да заличи ползите от фискалните и паричните стимули на неговата „Абеномика“, внедрени преди седем години, за да раздвижи изпадналата в застой японска икономика.

Тримесечното проучване на Японската централна банка (ЯЦБ) в сряда показва, че настроенията на големите производители са станали песимистични за първи път от седем години насам заради прекъсванията на веригите на доставка, причинени от разпространението на заразата сред секторите.

Нагласите в сектора на услугите също достигнаха седемгодишен минимум, тъй като забраните за пътувания и политиките за социално дистанциране и изолация навредиха на потреблението, замъглявайки и без това мрачните перспективи.

Анализаторите предупреждават, че тепърва компаниите най-вероятно ще започнат да намаляват плановете си за разходите в следващите месеци. 

"Проучването ясно показва рязко влошаване на бизнес настроенията и потвърждава, че икономиката вече е в рецесия", заяви Ясунари Уено, главен пазарен икономист в Mizuho Securities.

„Като се има предвид огромната несигурност, компаниите вероятно сега определят ориентировъчни планове за капиталови разходи. Преразглеждането на техните планове за разходи е неизбежно “, посочи Уено.

Водещият индекс, измерващ настроението на големите производители, се понижи до минус 8 пункта през март от нула през декември, показа изследването на ЯЦБ, като данните са малко по-позитивни в сравнение със средна пазарна прогноза от минус 10.

За първи път от седем години индексът на големите производители достигна отрицателна стойност, като спадът на глобалното търсене изтласка настроенията сред големите производители на автомобили до най-ниското им ниво от 2011 г. насам.

Индексът на настроенията на големите компании, които не спадат към производствения сектор, се влоши до плюс 8 пункта от плюс 20 пункта през декември, показа проучването. Моралът сред големите хотелиерски дружества падна до 16-годишно дъно, тъй като пандемията доведе до сериозен спад на активността както по отношение на чуждестранните туристи, така и на местните.

Компаниите в Япония очакват бизнес условията да се влошат допълнително през следващите три месеца, показа проучването.

Засега големите фирми очакват да увеличат капиталовите си разходи с 1,8% през фискалната година, която започна на 1 април, което е повече от средна оценка на анкетираните икономисти за намаление на разходите с 1,1%.

Въпреки това, компаниите могат да преразгледат своите планове за разход в следващото проучване през юни в зависимост от степента на икономически щети, причинени от пандемията, заяви служител на ЯЦБ по време на брифинг.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:52 | 09.09.22 г.
fallback