fallback

Японският износ отчита най-големия си спад от 2009 г. насам

Доставките за САЩ са намалели наполовина през май

11:12 | 17.06.20 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Снимка: Pixabay

Японският износ е спаднал през май с най-бързите си темпове след световната финансова криза, засилвайки очакванията за по-голямо свиване на третата по големина икономика в света през това тримесечие.

Слабият световен апетит към автомобили и забавянето на бизнес разходите могат да повлекат икономиката на Япония, зависима от износ, тъй като обвързаната с Китай търговия остава слаба, а доставките до САЩ и други големи търговски партньори на страната са се понижили.

Официалните данни от сряда показват, че износът на Япония е намалял с 28,3% на годишна база до май, отбелязвайки най-големия си спад от септември 2009 г., информира Ройтерс, позовавайки се на данни от финансовото министерство на страната.

я

Обвързаният със САЩ износ - ключов пазар на Япония – е намалял наполовина, отбелязвайки най-големия си годишен спад от март 2009 г., с над 70-процентово понижение в доставките на автомобили и авточасти. Япония е вторият по големина износител на автомобили в света.

„Тъй като Европа и Америка започнаха да се отварят, износът може да е достигнал най-ниската си точка през май“, каза Такеши Минами, главен икономист в Norinchukin Research Institute.

„Въпреки това, тъй като в Пекин случите на заразени с коронавирус се увеличиха, е трудно да се очаква стабилно възстановяване. Ако тази ситуация продължи дълго време, тя ще нанесе удар на малките компании, повишавайки риска от увеличаване на фалитите и безработицата през втората половина на фискалната година", коментира той.

Обвързаният със САЩ износ е спаднал до 588 милиарда йени (5,48 милиарда долара), достигайки най-ниското си ниво от февруари 2009 г. Така търговският излишък на Япония със Съединените щати се е свил до рекордно ниските 10 милиарда йени.

Спадът в износа за САЩ натежа върху акциите на производителите в Япония Mazda Motor, Hino Motors и Isuzu Motors, които поевтиняха с повече от 4%.

В световен мащаб автомобилните производители се затрудняват да се възстановят от тежките блокади. В Япония Nissan Motor Co. обяви планове за намаляване на производствения капацитет и гамата си от модели с около една пета, за да помогне за намаляване на разходите си след спада в продажбите.

„Очаквахме тежки времена през тази и следващата година за американския пазар, още преди коронавирусът да удари, но той ускори спада“, заяви Коичи Кавагучи, изпълнителен директор в консултантската компания Alix Partners. Той прогнозира, че ще изминат около седем години, докато продажбите се възстановят до нивата от 2019 г.

Износът за Китай, най-големият търговски партньор на Япония, е спаднал с 1,9% на годишна база през май, поради спада на химическите суровини, автомобили и оборудване за производство на чипове.

Доставките за Азия, които представляват повече от половината от японския износ, са намалели с 12%, а износът за Европейския съюз също е спаднал с 33,8%.

Японската икономика изпадна в рецесия за първи път след четири години и половина през първото тримесечие на тази година и е на път към най-дълбокия си спад в следвоенните времена заради пандемията.

На заседанието си във вторник Централната банка на Япония увеличи подкрепата си за бизнеса чрез схеми за отпускане на средства до 1 трилион долара, което следва фискалните пакети на правителството от 2,2 трилиона долара за спасяване на икономиката.

Въпреки че централната банка очаква постепенно икономическо възстановяване през втората половина на годината, проучванията на търговията и мрачните настроения предполагат, че на индустрията й предстои дълъг път до устойчивото завръщане.

Анализаторите предупреждават, че настоящото тримесечие ще бъде особено тежко, след като коронавирусът принуди потребителите да стоят у дома, а предприятията да затворят вратите си.

Доверието на производителите е спаднало до най-ниската си стойност за последните 11 години, показа проучването „Танкан“, чиито резултати бяха публикувани в сряда.

Отразявайки слабото вътрешно търсене, както и срива в цените на суровия петрол, общият внос е спаднал с 26,2% на годишна база през май, отбелязвайки най-големялото си понижение от октомври 2009 г., показват данните.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:54 | 12.09.22 г.
fallback