fallback

Германските потребители постепенно оставят коронавирусния шок зад гърба си

Настроенията се повишават на фона на надеждите, че страната няма да изпита втора вълна на заразата

11:49 | 23.07.20 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Германските потребители постепенно оставят коронавирусния шок от по-рано тази година зад гърба си. Докато икономическите очаквания нарастват слабо, очакванията за доходите и склонността към потребление отбелязват значително увеличение за трети пореден месец. В резултат на това от Института GfK прогнозират, че показателят за потребителските настроения в Германия ще достигне ниво то -0,3 пункта през август 2020 г., повишавайки се с 9 пункта от нивото си през юли тази година от -9,4 пункта.

В момента се очертава V-образна тенденция за възстановяването на потребителските нагласи в Германия. Потребителските настроения се повишават значително за трети пореден отчетен период, добавяйки почти 23 пункта от най-ниското си ниво през пролетта.

„Няма съмнение, че намаляването на данъка върху добавената стойност е допринесло за изключително положителния напредък. Ясно е, че потребителите се стремят да правят по-големи покупки по-рано от планираното, което ще помогне за увеличаване на разходите през тази година“, обясни Ролф Бюркл, експерт по потребителското поведение в GfK. „Дали това ще има дълготрайно въздействие обаче подлежи на дискусия. Търговците на дребно и производителите трябва да бъдат подготвени за факта, че склонността към консумация може да намалее още веднъж, когато стандартната ставка на ДДС влезе в сила през януари 2021 г.", коментира той.

Това мнение не е неоснователно. Склонността да се купува е нараснала и в предходния период до последното увеличение на ДДС през 2007 г., като покупките са направени по-рано от планираното. Индикаторът обаче бързо се върна на предишното си ниво, след като влезе в сила по-високата данъчна ставка. Подобна тенденция се очаква през януари 2021 г., когато първоначалната ставка на данъка върху добавената стойност ще се прилага отново.

Докато въз основа на миналия опит въздействието върху вътрешното търсене вероятно няма да продължи, тази мярка ще послужи като важен стълб на икономиката. Склонността към потребление нараства с 23,1 през юли до 42,5 пункта, отчитайки понижение от само четири пункта на годишна база.

От своя стана очакванията за доходите са се увеличили за трети пореден период през юли. Индикаторът добавя дванадесет пункта и сега се намира на ниво от 18,6 пункта. Това обаче все още е около 32 пункта по-ниско в сравнение със същия период на миналата година.

Обещанието за изплащане на детски бонуси и забележимото понижение на ценовите очаквания подсилват показателя за доходите.

Икономическите очаквания на германските потребители също се подобряват през юли. Индикаторът отчита ръст от 2,1 пункта до ниво от 10,6 пункта. Последният път, когато е регистрирана по-висока стойност на този показател е през декември 2018 г. или 10,8 пункта.

Изглежда потребителите все повече вярват, че германската икономика може да се възстанови в разумен период от време. Приетият пакет от икономически стимули, който предоставя значителна подкрепа за бизнеса и потребителите, също ще допринесе за това, при условие че процентът на заразяване в Германия остава нисък и няма втора вълна на болестта. Повторна блокада бързо би разбила всяка надежда за икономическо възстановяване, смятат от GfK.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:47 | 11.09.22 г.
fallback