Продажбите на дребно във Великобритания намаляват неочаквано за пети пореден месец през септември заради спад на потребителското доверие, засилвайки доказателствата, че икономическото възстановяване губи инерция, предава Bloomberg.
Обемът стоки, продаден във физическите магазини и онлайн, е намалял с 0,2% миналия месец спрямо август, обяви Националната статистическа служба (ONS) в петък. Икономистите очакваха ръст от 0,6%. Това е най-дългият период на последователни месечни спадове в историята и се случва въпреки паническото купуване на горива по време на кризата с доставките.
gb
Данните хвърлят светлина както върху слабите разходи, така и върху голямата промяна в моделите на потребление.
„Въпреки вдигането на ограниченията продажбите от физическите магазини спадат, а много потребители все още предпочитат да пазаруват онлайн“, казва Дарън Морган, директор на икономическата статистика в ONS.
Представителите на Английската централна банка са разтревожени, че недостигът на доставки и силното потребление след края на ограничителните мерки подхранват инфлационния натиск. Финансовите пазари очакват централната банка да повиши лихвените проценти този месец, макар че главният икономист на АЦБ Хю Пил заяви за Financial Times в четвъртък, че решението ще е „добре балансирано“.
Макар че банката измества фокуса си към инфлацията, потребителите усещат ефекта от по-високите цени, растящите данъци и недостига на стоки в магазините. Тези проблеми ограничават финансите на домакинствата и са довели до остър спад в доверието за перспективите пред икономиката.
Спадът миналия месец е силно изненадващ заради паническото купуване на гориво по време на кризата с доставките. ONS заяви, че продажбите на гориво са се увеличили 2,9% през месеца спрямо предишния и са скочили над предпандемичните нива. Това е подкрепило продажбите на някои бензиностанции, но се е отразило негативно на други с липсващи доставки.
Потребителското доверие е намаляло остро през октомври, показа отделно изследване на компанията за пазарни проучвания GfK в петък.
„Най-силното опасение е как потребителите виждат бъдещата икономика“, казва Джо Стейтън, директор по стратегиите към клиентите в GfK. “На фона на безрадостните новини – недостиг на храна и гориво, ускоряваща се инфлация, свиващи се бюджети на домакинства, вероятността от повишаване на лихвните проценти и растящ брой случаи на Covid – не е изненадващо, че потребителите се чувстват потиснати“.


Недоволството продължава: Очакват се нови блокади по границата с Гърция
Евакуацията невъзможна! Лошото време държи в капан екипажа на танкера, заседнал край Ахтопол
Среднощни сметки: МФ публикува новия проектобюджет в полунощ
Сериозен ръст на случаите на варицела във Варна
Община Варна награди най-изявените доброволци за 2025 година
Край на кеша? Как дигитализацията ще промени плащанията в Европа
ChatGPT държи лидерството пред Google Gemini
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Бурното море не позволява евакуация на екипажа на заседналия танкер край Ахтопол
Сашо Андреев и Ивелина Шенкова спечелиха „Златен пояс“ за най-добър спортист за 2025 г.
Инфлуенсър събра $1,7 млн. за 88-годишен касиер
Масирана атака: Руски дронове и ракети поразиха жп възел край Киев
Тома Биков: Протестът помогна парадоксално на ГЕРБ