fallback

Електронната полица по Гражданска отговорност - кой и защо е против нея?

Настоящите агенти и брокери, както и самите застрахователи и печатарите на стикери имат доста аргументи против въвеждането й

08:30 | 06.01.12 г. 9

Електронна полица по гражданска отговорност на МПС все още няма, тъй като стикерът трябва да бъде предаден на клиента, без значение дали по куриер или лично, включително в офис на посредник или застраховател.

През 2011 г. имаше предложение от Комисията за финансов надзор за отпадането на стикера и превръщането на полицата в истинска електронна, а именно поръчваш я от компютъра, плащаш с кредитна, дебитна карта или по друг начин, разпечатваш и потегляш. То обаче беше отхвърлено от парламента.

В момента полицата е електронна само между посредника, застрахователя и Гаранционния фонд, като ползата е в моментното отчитане, намаляване на грешките при попълването и премахване на възможността за антидатиране (машина на времето, при която виновен за събитие днес си купува полица с валидност от преди няколко дни).

За всички настоящи посредници, тоест брокери и агенти, истинската електронна полица е проблем. Сегашната частична електронност реши част от проблемите им, включително изхвърли от пазара най-малките посредници.

Ако клиентът обаче може да прави всичко дистанционно, без да чака 2-3 дни куриерът да му донесе полицата, то тогава се губи личният контакт с него.

Как тогава брокерът, агентът или служителят в офис на застраховател ще му продаде и Доброволна застраховка на местата в МПС, Автокаско, Пътна помощ и Домашно имущество? Още повече, че интернет ще ползват именно по-богатите клиенти, които купуват и автокаско, и домашно имущество.

Не само, че ще бъде загубен личният контакт, а и ще бъде отворена ниша за чисто нови посредници да спечелят битката за клиентите в интернет. Силните в интернет може да бъдат например сайтовете за групово пазаруване или големите интернет групи.

При всички случаи бъдещето е плашещо за текущите играчи, включително застрахователите, чиито офиси може да пострадат от намаляване на клиентите.

Ползите от интернет са ясни. Това са бързото и лесно сравняване на цените и дори възможност за старт на валидността на полицата на момента, а не както сега от 00:00 ч. на следващия ден. Така ще е възможно да платиш, принтираш полицата и да потеглиш веднага. Лесното сравняване пък би изострило ценовата конкуренция, което ще е от полза за потребителите.

Негативите от електронната полица са много и то все в градината на посредници и застрахователи:

- Изострената ценова конкуренция няма да им позволи да вдигнат цените.

- Ще има възможност нови интернет посредници да вземат приходите им (на агентите, на брокерите и на офисите за продажба на компаниите).

- Ще се загуби личният контакт с клиентите и продажбите на допълнителни услуги може да намалеят.

Друг противник на стикерите е компанията, която ги печата. Тя би загубила поръчки за милиони левове годишно. Обикновено се ползват повече стикери от броя застраховани, защото има и разсрочени плащания на дори 12 части. Всяко плащане върви с нов стикер.

Очакванията са през 2012 г. да има ново обсъждане в Парламента на отпадането на стикера по Гражданска отговорност - този последен препъни камък пред превръщането й в електронна.

В Западна Европа и дори в Унгария до 70% от застраховките Гражданска отговорност на МПС се осъществяват чрез интернет. Дали у нас електронната полица ще види бял свят и дали новото ще победи статуквото, предстои да видим.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 18:08 | 13.09.22 г.
fallback