fallback

Google къса с културата на безплатното ползване

Интернет концернът търси нови източници за приходи и прави услугата си Google Maps платена за корпоративни клиенти

15:16 | 01.11.11 г.
Автор - снимка
Създател

Използването на приложения с Google Maps в комерсиални сайтове става платено, ако сайтът има над 25 000 посещения на ден. Това става ясно от постинг на продуктовия мениджър на Google Maps API Тор Мичел в официалния корпоративен блог, цитиран от Ройтерс.

Решението маркира промяна в културата за целия бранш. Дълго време Google насърчаваше очакванията на интернет индустрията и потребителите си със своите безплатни услуги. В момента обаче все повече оператори търсят нови източници за приходи извън традициония бизнес с обяви и реклами и се решават да въведат платени модели. 

И решението на Google показва, че концернът е решен да намали зависимостта си от продажбата на реклама. Често компанията е критикувана от анализатори и инвеститори тъкмо заради тази своя насоченост. През третото тримесечие само 4% от приходите в размер на 9,7 млрд. долара са от други източници.

До този момент Google финансира Maps преди всичко с локални, обвързани в картите рекламни послания. В своята публикация Мичел нарича промяната „наложителна“, за да се гарантира дългосрочното бъдеще на услугата.

И така, комерсиалното ползване на Maps остава безплатно, само ако сайтът регистрира до 25 000 посещения на ден. При по-високи стойности Google иска да прибира такса между 4 до 10 долара за 1 000 клика. При това няма да има значение дали и колко често е била посетена и самата карта, а колко потребители отварят сайт, в който има карта, пише Financial Times Deutschland.

Новите условия за ползване ще влязат в сила от началото на следващата година. Дотогава клиентите могат да вземат три решения – да плащат за ползването на дребно, да закупят премуим лиценз на стойност 10 000 долара или да намалят ползването на услугата.

Това е първият път, в който Google превръща безплатна до този момент услуга в платена за съществуващи клиенти. До този момент Maps са безплатни за всички обществено достъпни сайтове. Платените сайтове обаче трябваше да плащат такси, както и клиенти, които са поискали да ползват допълнителни услуги.

Чрез микроблогинг услугата Twitter интернет концернът обяви, че засегнати ще са само 0,35% от всички сайтове.

Новите условия обаче може да са прекалено скъпи за хиляди интернет компании по света. Така например германската посредническа компания за имоти Wimdu заплашва да се откаже от Google Maps: „Обмисляме сериозно да сменим доставчика на услугата, ако Google не промени мнението си или не предостави специални условия“, заявява разработчикът на Wimdu Фредерик Фолерт.

Платеният модел може да коства на Google загуба на пазарен дял. Концернът е лидер в сегмента на онлайн картите. Хиляди компании - от туристически агенции, през лидера в сегмента на ваучерите за отстъпки при групово пазаруване Groupon до портала за препоръки Qype - ползват Google Maps като основен елемент в своето онлайн присъствие. Microsoft обаче отдавна се опитва да настигне Google със своя собствен продукт, базиран на Bing. Корпоративните клиенти ценят особено много простата употреба на Google Maps. Така например преди месец лидерът в онлайн хотелските резервации HRS премина от Bing на Google Maps и иска да остане верен на избора си.

„Получихме лиценз и вече си плащаме за ползването на услугата“, е заявил говорител на HRS. Но Google е заплашен от нова конкуренция: в края на миналата седмица Nokia обяви, че ще разшири предлагането на картовата си услуга и за други мобилни платформи. До този момент услугата на Nokia можеше да се ползва само от собствените на марката мобилни телефони, но не и на други платформи. Освен карти услугата дава достъп и до сателитни снимки и линии и станции на метро и градски транспорт.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 04:03 | 14.09.22 г.
fallback