fallback

Брюксел улеснява продажбата на онлайн музика

Доставчиците вече няма да са задължени да договарят индивидуални контракти с всяко национално дружество за колективно управление на авторски права

15:46 | 12.07.12 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Европейската комисия (ЕК) предлага проект на директива за опростяване на предоставянето на онлайн правата за разпространение на цифрова музика, пише специализираният технологичен сайт ZDNet. Доставчици като Amazon, iTunes на Apple и Spotify вече няма да са задължени да договарят индивидуални контракти с всяко национално дружество за колективно управление на авторски права. Дружествата за колективно управление на авторски права, като например ПРОФОН в България, според ЕС трябва да бъдат „по-ефективни".

„Имаме нужда от един единствен европейски пазар, който да функционира добре и за създателите, и за купувачите, и за доставчиците на услуги“, казва комисарят за вътрешния пазар и услугите Мишел Барние. „Ако дружествата за колективно управление бяха по-ефективни, доставчиците можеха да въведат трансгранични услуги, което би било добре както за европейския потребител, така и за културното многообразие“.

„Като цяло всички дружества за колективно управление на авторски права трябва да гарантират, че авторите получават възнагражденията за работата си по-бързо, и да действат при пълна прозрачност. Само тогава си струва да се инвестира в творчество и иновации, които водят до допълнителен растеж и по-голяма конкуренция".

Така например една от целите на директивата е притежателите на права да имат думата в предоставянето на лицензи. В бъдеще те ще могат да изберат компания за колективно управление на права, вместо да бъдат обвързани само с тези на страната си. Но има допълнителни изисквания към дружествата: те трябва да оповестяват в годишен доклад на прозрачността всички свои приходни потоци. ЕС ще изиска от държавите-членки да създадат процедури за разрешаване на спорове между фирмите и носителите на авторски права.

ЕС оценява стойността на европейски музикален пазар на до 6 млрд. евро годишно. Itunes например е представена и в 27-те държави-членки на ЕС. Тук на нея се падат 20% от продажбите на музика, докато в САЩ този дял е 50%, пише New York Times.

Шведското интернет радио Spotify от друга страна се нуждаеше от години, за да постигне споразумение с германското дружество GEMA, което да е приемливо за двете страни. Дъщерната компания на Google YouTube преговаря от 2009 г. с GEMA, но напоследък двете страни се срещат по-често в съда.

Преди няколко месеца Google спечели малка победа след решението на германски съд, че услугата за споделяне на видеоматериали YouTube не е длъжна сама да пречи на потребителите си да качват музикални клипове със запазени права. От YouTube твърдят, че те само осигуряват техническата инфраструктура за публикуване на съдържание и не могат да следят всичко, което ползвателите на услугата качват.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 02:12 | 14.09.22 г.
fallback