Банките са на път да пропуснат 280 млрд. долара приходи от разплащателни операции до 2025 г., тъй като нови стартъпи навлизат все по-сериозно в бизнеса по изпращането на пари между потребители и компании, сочи нов доклад, цитиран от Ройтерс.
Глобалният бизнес с разплащания, който покрива всичко – от картови разплащания до изпращането на пари в чужбина, е доминиран от банките, а тази година достигна 1,5 трлн. долара, показва докладът на Accenture, публикуван днес.
Очаква се сумата да достигне 2 трлн. долара до 2025 г., но банките вероятно ще загубят 280 млрд. долара, или 15% от приходите от глобални разплащания, оценява още Accenture.
Банките са изправени пред нарастваща конкуренция от технологични стартъпи, като базираните в Силициевата долина Stripe и Square, както и от технологичната платформа PayPal, лондонския играч TransferWise и други.
Все повече плащания стават на момента, което премахва нуждата от кредитни карти, които носят приходи на банките, като самите плащания се правят директно към крайния търговец чрез използването на нови технологии, допълва анализът. По-голямата конкуренция означава и свиване на маржовете и ускоряване на тенденцията към безплатни разплащания.
"Вместо да бъдат начело на новата вълна на процъфтяващия пазар на плащания, банките усещат натиск от новите конкуренти и виждат как маржовете им се свиват“, коментира Гарет Уилсън, ръководител на екипа за Accenture за глобалните разплащания. „Сблъскваме се с неизбежния свят на мигновените, невидими разплащания без такси, който създава проблеми на банките“.
Accenture твърди, че е разгледала тенденциите за начините, по които потребителите плащат, и прогнозира промени в бъдещото поведение на доставчиците на разплащания, в технологиите и регулациите и така е стигнала до прогнозата за очакваната загуба на приходи от страна на банките.
Тя оценява, че безплатните разплащания ще поставят 8% от приходите от разплащания на банките пред риск. Допълнителни 3,9% пък са изправени пред риск от небанкови конкуренти, предлагащи „невидими разплащания“, а незабавните разплащания ще засегнат още 2,7% от приходите.
Повече от две трети от анкетираните от Accenture директори на банки са съгласни, че разплащанията стават безплатни.
„Дигиталният бум ще означава, че банките ще трябва фундаментално да променят начина, по който мислят за състава на приходите си“, коментира Алън Макинтайър, който ръководи банковите практики в Accenture. “Каналите, които някога донесоха на банките милиарди долари, ще престанат да съществуват“, коментира Макинтайър и добавя, че кредиторите ще трябва да създадат нови дигитални бизнес модели, а „плащанията с едно кликване са новата норма“.


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Облачно ще е днес, ще вали в западната половина на страната
И в еврозоната - цените на жилищата у нас ще продължат да растат
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим