fallback

Светът е в навечерието на водородна революция

С времето ще са все повече електрическите леки автомобили с батерии, както и кораби и влакове, захранвани от водород, посочи експертът по транспорт Варужан Апелян

15:31 | 03.11.20 г.

Три-четири години ни делят от избухването на водородна революция, която ще достигне своя пик към 2030 г., което е много по-рано от очакванато. С времето ще станем свидетели на все повече електрически леки автомобили, задвижвани от батерии, както и на тежкотоварни превозни средства, захранвани от водород, като например кораби и влакови композиции. Това прогнозира в "Bloomberg TV Bulgaria Интервю" експертът по транспорт Варужан Апелян.

"Устойчивият транспорт се характеризира в две направления. Първо е налице по-широко разпространеното захранване чрез литиевойонни батерии, които  имат свои собствени разновидности и се работи усилено по подобряване тяхната ефективност; и второ - това е водородът, чиято "зелена" разновидност е далеч по-екосъобразна от всички други форми на устойчив транспорт", посочи експертът.

Той поясни, че "зеленият водород" се получава директно от водна електролиза и ако този процес е захранван с възобновяеми източници, то тогава неговият отпечатък върху околната среда е нулев.

"Другият водород, "синият", се произвежда от изкопаеми горива или природен газ, като големите петролни компании, целящи да запазят пазарните си дялове, в момента полагат огромни усилия да убедят обществото, че той е пълноценна алтернатива. Обаче в крайна сметка си остава фосилен дериват", заяви Варужан Апелян.

Като примери за навлизане на водородната технология в тежкотоварния транспортен подсектор експертът по транспорт сподели, че центърът в това отношение е "щата Калифорния, но потвърди, че подобни водородни проекти се разработват в Норвегия и някои азиатски държави.

Според Варужан Апелян пандемията от коронавирус причини появата на десетки нови стартъпи и ускори разрастването на големите производители на екологични превозни средства.

„Създадоха се иновативни бизнес модели, които обединяват производителя на автомобила заедно оператора на водородната инфраструктура", информира той.

По думите му обаче водородната технология има и своите недостатъци. Сред тях са най-вече скъпото производство и съхранение, катализаторите, които са на платинена основа, липсата на инфраструктура за зареждане.

Варужан Апелян смята, че основната пречка за по-широко навлизане на полуавтономни и изцяло автономни превозни средства е небходимостта от правилна пътна маркировка.

"Поради тази причина железопътният транспорт е много по-лесен за дистанционно управление отколкото всеки друг вид, тъй като пресичанията на линиите са малко на брой и взаимодействието с други превозни средства е нулево", каза експертът.

Какви инвестиции се правят в световен мащаб в зелени транспортни средства? По какъв начин компаниите се пренасочват към технологични превозни средства? Има ли криза в подготовката на водачи за автономни коли? Какъв е транспортът на бъдещето в България? Кога държавата ще приложи по-сериозни облекчения и стимули за електронни превозни следства?

Целия разговор може да видите във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на рубриката "Bloomberg TV Bulgaria Интервю" може да видите тук.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:51 | 14.09.22 г.
fallback