Европейската компания Bolt заяви, че е набрала 600 млн. евро свеж капитал, докато се опитва да навлезе в бързо развиващата се индустрия за онлайн поръчки и доставки на хранителни продукти, пише CNBC.
Новият кръг на финансиране оценява Bolt на около 4,75 млрд. долара, което е над двойно спрямо предходния кръг, когато оценката ѝ достигна 2 млрд. долара.
Компанията за рисков капитал Sequoia и фонд мениджърите Tekne и Ghisallo са подкрепили компанията, а досегашните инвеститори G Squared, D1 Capital и Naya са увеличили своите дялове.
„Преди година се сблъскахме с най-голямата криза, която компанията е виждала“, коментира главният изпълнителен директор и основател на Bolt Маркус Вилиг. „Записахме понижение с над 80% във всички градове, в които имаше блокади, а споделеното пътуване все още беше нашият основен бизнес“.
„Това, което се случи през последните 18 месеца, е, че вече сме много различна компания“, допълва Вилиг. „След това споделеното пътуване се възстанови напълно. Доставките нараснаха от нещо, което беше сравнително малък бизнес, до едни от най-бързо растящите компании за доставка на храна в Европа“.
Bolt, някога известна като Taxify, започна като услуга за наемане на таксита в Естония. След това компанията се насочи към няколко нови услуги, включително доставките на храна, споделеното пътуване, наемането на електрически скутери и велосипеди.
Сега Bolt прави голям скок към доставките на храна. Компанията, която обещава да доставя покупките до 15 минути, планира да пусне услугата си в 10 европейски държави през следващите няколко месеца, включително в Швеция, Португалия, Хърватия и Румъния.
Секторът за доставки на храна е много конкурентен, особено в Европа, където няколко нови приложения за покупки по заявка излизат на преден план с милиарди долари рисков капитал зад гърба си. Един от водещите играчи на този пазар е турската Getir, която през юни беше оценена от инвеститорите на 7,5 млрд. долара.
Вилиг твърди, че компанията му ще се нуждае от милиарди евро финансиране в следващите няколко години, докато се опитва да се превърне в „суперприложение“, включващо няколко услуги от различни индустрии.
„Капиталът, който ще е нужен, е огромен“, коментира той пред CNBC. „Осъзнаваме, че трябва да наберем милиарди финансиране в следващите години, за да ускорим развитието си тук, в противен случай ще се движим твърде бавно към нашата мисия“.
Скокът на пазарната стойност на Bolt е добра новина за ранните инвеститори в нея, като германския производител на автомобили Daimler и шведската компания за рисков капитал Creandum. Сред инвеститорите на компанията са Световната банка и Европейската инвестиционна банка.
Подобно на други компании за споделено пътуване, Bolt беше засегната от силен спад на приходите след началото на пандемията от Covid-19. През последните месеци тя записа голям растеж, след като редица страни вдигнаха блокадите. В момента Bolt има над 75 млн. потребители в 45 държави в Европа и Африка.
Въпреки това компанията се сблъсква с поредна несигурност във Великобритания, след като Върховният съд на страната отсъди, че шофьорите на Uber трябва да бъдат третирани като работници на компанията.


Без ток във Варна на 18 декември 2025
Времето във Варна на 18 декември 2025
18 декември е определен за Международен ден на мигранта
Навършват се 181 от рождението на капитан Петко войвода
Честваме паметта на свети мъченик Севастиан и св. Модест
Изкуственият интелект захранва икономиката на Тръмп, но избирателите се тревожат
Ердоган моли Путин да си прибере С-400, за да спечели благоразположението на САЩ
Standard Chartered за AI рисковете
Какви мечки? Анкета на BofA показа растящ оптимизъм сред инвеститорите за 2026 г.
Розенбърг от Blackrock: Пазарите реагираха на данните за безработицата
Автомобилите с най-добри аудио системи
Mercedes разкри подробности за китайския мотор в новия CLA
Как евтина тръба спестява сериозна сума от гориво
Главният дизайнер на Mercedes напуска
Нова технология разпознава пияните шофьори зад волана
Белгия замразява депутатските заплати за 4 години
Два протеста ще има тази вечер в центъра на София
Притеснена учителка: И аз съм ползвала тоалетните с камери
След 24 титли Алкарас се разделя с треньора си