IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Amazon е все по-близо до уреждането на два антимонополни казуса в ЕС

Наскоро компанията предложи някои мерки, които Европейската комисия обмисля

16:42 | 14.07.22 г.
<p>
	<em>Снимка: Bloomberg LP</em></p>

Снимка: Bloomberg LP

Amazon.com е с крачка по-близо до евентуалното уреждане на две антимонополни разследвания. Те са водени от Европейския съюз и са свързани с това как американският гигант за електронна търговия използва данните за продажбите на своите конкуренти и дали несправедливо дава предимство на собствените си продукти. Напредъкът на компанията е свързан с наскоро предложени от нея мерки за успокояване на опасенията на ЕС, пише Bloomberg.

Европейската комисия днес заяви, че търси обратна връзка от конкурентите на Amazon относно предложената сделка в двете разследвания, разглеждащи използването от гиганта на непублични данни на външни търговци, продаващи в платформата му. Разглежда се и „потенциално пристрастие“ при предоставянето на достъп на продавачите до т.нар. Buy Box и програмата Prime.

Ако сключи споразумение с ЕС, Amazon ще може да си отдъхне до известна степен, докато националните регулатори в Европа започват да засилват антимонополния си контрол върху американския гигант. Германската федерална картелна служба този месец обяви, че Amazon трябва да подлежи на нови строги антимонополни правила поради господстващото си положение на пазара. Британски регулатор на конкуренцията пък заяви, че проучва дали Amazon злоупотребява с пазарното си господство в Обединеното кралство.

Комисията заяви, че предварителното ѝ виждане е, че действащите правила за начина, по който се управляват Buy Box и Prime “прекомерно благоприятстват собствения бизнес на дребно на Amazon, както и продавачите в платформата, които използват логистичните услуги и услугите за доставка на Amazon”. ЕС твърди, че това „пристрастие“ може да вреди на други търговци.

Предложението за споразумение на Amazon включва ангажимент да спре да използва данни на независимите търговци в платформата в полза на своя конкурентен бизнес на дребно и „да се отнася еднакво с всички търговци, когато класира техните оферти за целите на избора на победител“ за Buy Box, където Amazon акцентира върху търговците на конкретен продукт.

Веднъж приети, предложените мерки ще бъдат валидни пет години и ще обхващат всички „настоящи и бъдещи пазари“ в Европа. Те ще изключат Италия след решение на органа за конкуренция там, взето през ноември. Конкурентите имат право да изразят позицията си до 9 септември, обяви ЕС.

Базираната в Брюксел ЕК започна да разследва Amazon през 2019 г. заради опасения, че позицията на компанията ѝ е позволила да установи кои са най-продаваните продукти и да започне да прави същите сама.

Технологични гиганти като Amazon се сблъскват с големи промени в начина, по който оперират в Европейския съюз заради т.нар. Закон за цифровите пазари, който проправя пътя за нови глоби за милиарди евро и забрани за придобивания в някои случаи.

„Въпреки че имаме сериозни опасения, че Законът за цифровите пазари несправедливо се прицелва в Amazon и няколко други американски компании и сме несъгласни с няколко заключения на Европейската комисия, ние сме конструктивно ангажирани с комисията, за да адресираме нейните опасения“, посочва Amazon.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:11 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още