fallback

Google и Microsoft губят първата битка

Двата технологични концерна претърпяха загуба по една и съща причина – навлязоха на чужда територия

11:48 | 19.10.12 г. 5
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Само в рамките на няколко часа и Google, и Microsoft разочароваха с резултатите си. Причините са различни, но урокът е един и същ: не се намесвай в области, за които не знаеш нищо! Това се отнася за хардуерното производство. Но и двете компании игнорираха този урок пред заплашителната сила на мощния противник Apple. Те биха предпочели да загубят една битка, за да спечелят накрая войната за мобилния интернет. Балансиращ акт с потенциално фатален изход, пише в свой коментар германският икономически всекидневник Handelsblatt.

Google в момента учи болезнения урок колко трудно е, като доставчик на софтуер и други услуги да ръководиш и хардуерно подразделение. Със загуба от 527 млн. долара през третото тримесечие Motorola Mobility не само натовари цялата печалба за тримесечието на групата, но помогна за това, акциите да тръгнат надолу.

Въпреки че основната дейност около търсачката, въпреки макроикономическите проблеми, остава сравнително стабилна, проблемите около придобивката за 12 млрд. долара са достатъчни, за да разклатят доверието на инвеститори и анализатори.

В дългосрочен план обаче Motorola може да се превърне в милиардна гробница и накрая да приключи пътя си под формата на гигантско отписване. Дори ако саниращата програма все някога бъде завършена, Motorola има все още дълъг път към успеха. При смартфоните, работещи с операционната система Android, а залогът тук са точно те, в момента печели само един и това е корейският гигант Samsung.

Google се е концентирал в тази насока за добро или за лошо. Атаката над Samsung обаче означава същевременно укрепване на Apple. А да се поддържа Motorola като посредствен нишов играч, значи в дългосрочен план да се утвърждава един носещ само загуби играч.

Microsoft се нуждае от всеки съюзник

Софтуерният гигант Microsoft стартира следващата седмица продажбите не само на своята голяма надежда Windows 8, но също и на своя таблет Surface, снабден с процесори на Intel, но и с конкурентните процесори ARM. И тук става дума за авантюра с достатъчно негативни примери, които биха могли да послужат за предупредителен сигнал за главния изпълнителен директор Стив Балмър.

Последният му хардуерен провал бе с музикалния плейър Zune, който никога не успя да се наложи срещу iPod и отдавна бе погребан. С пускането на мобилната операционна система Windows Phone 8 и съответният софтуер Zune ще бъде погребан и заменен от Xbox Music.

Трябва да бъде зададен и въпросът дали таблетът Surface, който Microsoft иска да произвежда самостоятелно и така да се конкурира с iPad на Apple, е наистина необходим, или дали някога ще бъде използван. "Ние вече имаме над 1000 сертифицирани системи с Windows 8," заяви вчера при представянето на тримесечните данни, които останаха под очакванията на анализаторите, главният оперативен директор на Microsoft Кевин Търнър.

Предложенията се разпростират "от най-малките таблети" до "повечето системи за персонални компютри." Ако е така, човек се чуди защо Microsoft иска да "плюе" в цифровата супа на своите ценни партньори със своя Surface. Nokia и HTC също ще правят смартфони с Windows. Със срив на продажбите в поделението Windows с около една трета в годишен аспект Балмър има спешна нужда от всеки един съюзник и за него наистина би било по-добре, ако Windows 8 се превърне в успех.

Това е първата операционна система, с която Microsoft директно се обръща към частни клиенти и то във всички области - от конзолата за игри, през персонални компютри до мобилни телефони. А подразделението Surface може да стане за Microsoft онова, което за Google e Motorola – златен гроб. Безвъзвратно отминаха дните, в които Microsoft не трябваше да се притеснява за отписвания, оплаквания на клиенти и гаранционни претенции.

Отговорът на въпроса защо двете компании не се придържат към онова, в което са наистина добри, дава самият Ерик Шмид. "Никога досега не е имало битка между мрежови платформи в такъв мащаб", каза той наскоро на събитие в Ню Йорк и назова четиримата финалиста, които ще се състезават за световно господство в мобилния интернет: Google с Android, Apple с iOS за iPhone и iPad, Amazon със своя онлайн магазин и платформата Kindle и Facebook - само защото тя е толкова голяма и добре представена.

И какво се оказва – за председателя на Борда на Google Microsoft отдавна е история. Освен ако не бърка... И така – очертава се дълга, изтощителна война с много финансови жертви. Първите вече ги видяхме...

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:15 | 09.09.22 г.
fallback