fallback

Урокът на Джеф Безос за оценките и вестниците

Цената за емблематичен бранд като Washington Post не може да се базира на традиционните финансови параметри

10:17 | 09.08.13 г.
Автор - снимка
Редактор

Джефри Безос направи демонстрация колко ценни могат да бъдат някои вестници в Щатите, пише Ройтерс. Основателят на Amazon.com вероятно е платил около 4 пъти по-висока цена за Washington Post, отколкото се предполага, че струва изданието, като се имат предвид финансовите му резултати, посочва агенцията.

Безос купи Post и още няколко по-малки издания за 250 млн. долара в брой. Ако обаче се направи сравнение с други подобни сделки в медийния сектор, оценката на изданието е около 60 млн. долара.

Средната цена на продадените американски вестници варира от 3,5 до 4,5 пъти печалбата им преди лихви, данъци, обезценки и амортизации, според Рийд Филипс, управляващ партньор в инвестиционната банка DeSilva and Phillips.

Анализаторът в Morningstar Лян Фън оценява печалбата на вестникарското звено на Washington Post Co преди лихви, данъци, обезценки и амортизации за миналата година на около 15 млн. долара, като числото изключва пенсионните плащания. Главният изпълнителен директор на компанията Дейвид Греъм коментира, че звеното е било печелившо, но не разкри точни данни.

Ако се възприемат горните оценки, Джеф Безос е платил около 17 пъти по-висока цена спрямо печалбата преди лихви, данъци, обезценки и амортизации за 2012 г. на компанията. Обикновено подобни оценки се правят за брандове, а ситуацията означава, че може да се очаква ръст в ценовите очаквания при бъдещи продажби на престижни вестници. В момента се търсят купувачи на още няколко влиятелни издания в САЩ, сред които са Los Angeles Times и Chicago Tribune, отбелязва информационната агенция.

Анализатори и банкери коментират пред агенцията, че що се отнася до медиите от ранга на Washington Post, обичайните финансови метрики не се прилагат. В случая цената се определя повече от това колко е склонен да даде купувачът.

„За вестници като Washington Post е невъзможно да се направи традиционна оценка чрез обичайните финансови измерители“, коментира Пол Цвиленберг, партньор в The Boston Consulting Group. „Това са трофейни активи и тяхната стойност има друго измерение“, допълва той.

Сделката може да се окаже светъл лъч на фона на иначе мрачните перспективи пред вестникарската индустрия, която се сблъска със сад на приходите от реклама и отлив на читатели заради засилената конкуренция и влиянието на онлайн медиите. През последните пет години приходите от реклама – основен източник на постъпления за вестниците, са се свили почти наполовина, посочва агенцията.

The New York Times например също се изправя пред проблеми, подобни на проблемите на Washington Post. Собствениците, които вече се разделиха с друго свое издание - The Boston Globe, също обмислят дали да не продадат водещото си издание и ако евентуална сделка би се доближила до параметрите на сделката за Post, Times се оценява от икономисти на около 5 млрд. долара.

Засега обаче вестникът не се продава, посочва говорител на собствениците.

Инвестицията на Безос в Post обаче е сравнително малка спрямо състоянието му (около 25 млрд. долара), затова и шансовете бъдещият купувач на Times да плати сума от подобен порядък са по-скромни. Последната сделка на медийния пазар от подобен калибър се случи през 2007 г., когато News Corp купи Dow Jones – издателят на Wall Street Journal, за 5,6 млрд. долара.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:12 | 06.09.22 г.
fallback