fallback

Може ли Penguin да победи Amazon в битката за абонаментни услуги?

Абонаментите за достъп до електронни книги набират сили, но големите играчи все още не са се престрашили да премерят сили в този сегмент

13:51 | 03.08.14 г. 1

Абонаментните услуги за дигитални медии като филми и музика, са се превърнали в нещо нормално, което ги прави много или малко неизбежни. Ето защо и издателите на книги мислят все повече в тази посока. Стартиращи компании като Oyster и Scribd вече предлагат такива услуги, но големите играчи все още не са стъпили сериозно на този пазар. Amazon обаче е на път да направи първата крачка, съобщава BusinessWeek.

Компанията тества нова абонаментна услуга, наречена Kindle Unlimited, която позволява на абонатите да изтеглят наведнъж толкова електронни и аудио книги, колкото пожелаят.

Всъщност издателската индустрия очаква две услуги, свързани с подобен абонамент, да се появят на пазара, твърди Майкъл Шатзкин от компанията, консултираща издатели Idea Logical.

“Едната е Amazon, а другата – Penguin Random House”, посочва той. „Amazon, защото има клиентите, а Penguin Random House, защото разполага с книгите“.

Издателите са предпазливи към абонаментните модели, защото те биха могли да ограничат годишните разходи за книги.

По думите на Шатзкин Oyster и Scribd предлагат необичайно примамливи условия, за да накарат издателите да добавят книгите си в техните виртуални библиотеки. Проблемът е, че това, което работи в полза на издателите днес, може да не работи утре. Ако Oyster и Scribd съберат голяма база от потребители през следващите няколко години, те едва ли ще са толкова щедри по време на преговорите. С други думи успехът им би могъл да застраши издателите по същия начин, по който го прави Amazon.

В същото време Amazon ще бъде труден за преборване конкурент за малките компании, тъй като има значителна преднина пред тях. Scribd твърди, че има 400 000 налични заглавия в каталога си, Oyster – 500 000, a Amazon – 600 000. Резултатите на Amazon не изглеждат като резултат от примамливи приказки с издателите. Компанията вярва, че не се нуждае от специално разрешение от издателите, които разпространяват книгите си на едро, където търговците на дребно купуват книги на една цена и ги продават на каквато цена пожелаят. Amazon е свободна да добавя тези произведения към абонаментната си услуга, стига да плаща на издателите всеки път, в който някой отвори книгата в електронната библиотека.

Още по-голяма полза за Amazon може да се окаже фактът, че тя е собственик на Kindle, най-популярният електронен четец на пазара в момента. Ако искате да четете точно на това устройство, услугата на Amazon е точно за вас.

Означава ли това, че играта е приключила? Не съвсем. Все още не е ясно дали читателите ще намерят абонаментната услуга достатъчно привлекателна.

“Аз съм голям фен на абонаментната услуга, стига да е нещо, което ще използвам често“, пише Мирал Сатар, главен изпълнителен директор на Bibliocrunch. “Но за книги не съм съвсем убеден. Не знам колко много хора четат по повече от една книга на месец“.

По думите на Сатар абонаментните услуги могат да са полезни, когато става дума за детски приложения или книжки, защото децата често ползват по повече от една книга дневно.

За разлика от останалите медийни абонаменти на Amazon, Kindle Unlimited изглежда ще бъде самостоятелна услуга, което означава, че няма да е безплатна за членовете на Prime. Като се има предвид, че хората, които плащат за Prime, имат достъп до Kindle Lending Library, подобна услуга, позволяваща изтеглянето само на една книга месечно, това може да се окаже трудна стъпка.

Услугата на Amazon няма да успее да пусне голяма част от популярните заглавия, тъй като най-големите издатели не разпространяват тези книги чрез модела за продажба на едро. Ето защо Шатзкин смята, че Penguin Random House има шансовете да доминира на пазара на абонаментни услуги. Тя засенчва другите големи издатели по размер, което означава, че е по-вероятно да пусне добра услуга без сътрудничеството на много конкуренти или технологични компании. Освен това тя може да предложи на авторите по-добри условия, защото няма да има нужда да разделя приходите с технологична компания и да се опитва да изкарва пари от самите абонаменти. Ако услугата се разрасне, това може само да помогне на издателската къща да продава още повече абонаменти, но също така и да привлече автори от конкурентните издателства.

До момента обаче Penguin Random House не изглежда заинтересована от абонаментния модел. Тя не е дала разрешение за ползването на нейни книги в други услуги, но не е дала и индикации, че работи по своя собствена. Но ако другите абонаментни услуги постигнат успех, тя ще се почувства притисната да създаде такава също, твърди Шатзкин.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 20:39 | 12.09.22 г.
fallback