fallback

Историята на битката за първия масов електромобил

Tesla и General Motors работят усилено по създаването на кола с 200 мили максимален пробег и достатъчно ниска цена, за да се превърне в пазарен хит

11:51 | 31.08.14 г. 32
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Един от големите скокове в технологията напоследък отвори пътя на две компании към новата ера на електромобилите. Tesla и General Motors разработват изцяло електрически автомобили, които струват около 35 000 долара, могат да изминат 200 мили (320 км) с едно зареждане и вече привличат интереса на бъдещите си купувачи. Залогът е голям, пише технологичното издание Quartz – повечето електрически коли имат пробег от едва 100 мили (160 км), а експерти в областта твърдят, че 200 мили с едно зареждане на батерията е границата, която би убедила клиентите, че сделката си струва. Все пак всеки от нас поне веднъж си е мислил какво ли ще прави, ако бъдещата му електрическа кола остане без ток по средата на нищото.

Анализатори смятат, че ако двете американски компании успеят да разрешат сложното уравнение, продажбите на електромобили в Щатите могат да скочат рязко 15-20 пъти, което ще разтърси цялата автомобилна индустрия. За сравнение, в момента отвъд Океана се пласират не повече от 2-3 000 задвижвани с електричество автомобила на месечна база. Още по-шокираща е информацията, че GM и Tesla са много близо до лансирането на технологията, за която до момента се говореше, че ще бъде масово достъпна едва след няколко десетилетия. Рискът е голям и за двете компании. Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск малко или много е заложил целия си бизнес в развитието на технологията. Оцеляването на General Motors, от друга страна, не е заложено на карта, но изходът от ситуацията може да резервира челно място на детройтския концерн в новата ера на автомобилното производство. Потенциалната награда за всички тези усилия е не само голяма печалба, но и лидерство в технологичния сектор, което може да се сравни с необяснимата аура на Стийв Джобс и неговата Apple, която бе изправена пред фалит, но се върна на върха не и без съдействието на имиджа. Първите два модела на Tesla смаяха критиците, клиентите и най-вече Уолстрийт, разчитайки на елегантен дизайн, поведение и технологичен напредък. General Motors също впечатли индустрията и пазара със своя Chevrolet Volt, който подсказа на останалите компании, че plug-in хибридите са един доста добър компромис и инвестициите в разработката им си струват. Проблемът за GM е, че Volt не е конкурентен на луксозните модели на Tesla. Според експерти, ако GM успее да създаде конкурентен на Tesla автомобил, който хората желаят, и който може да измине 200 мили с едно зареждане, имиджът на компанията ще достигне неочаквани висоти, а това би означавало проблеми за бизнеса на Мъск.
Истината е, че на пазара вече се предлага електромобил, който може да измине заветното разстояние с едно свързване към електрическия контакт. Той се казва Tesla Model S и в базовата си 60-киловатчасова версия може да измине 208 мили (335 км). По-скъпите варианти на модела могат да изминат още по-голямо разстояние, а Tesla Roadster e способна на максимален пробег с едно зареждане от над 640 км. Тогава какъв е проблемът? Много просто - цената.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 03:46 | 14.09.22 г.
fallback