IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Технологичните компании в Европа имат нужда от пари за растеж, а не за старт

Въпреки висококвалифицираната си работна сила Европа изпитва трудности да създаде големи бизнеси, които да се конкурират на глобално ниво

13:25 | 08.05.17 г.
<p>
	<em>Снимка: pexels.com</em></p>

Снимка: pexels.com

Преди Европа раждаше най-добрите предприемачи в света. Томас Нукомен, Джеймс Уат, Емил Джелинек и Адолф Даслер са само няколко от имената, които направиха Европа известна с таланта си, променящ света, пише за Financial Times предприемачът Корнелиус МакГрат.

Днес обаче лидер са САЩ. Не е съвпадение, че най-добрите предприемачи – например Марк Зукърбърг, Лари Пейдж, Браян Чески и Илон Мъск – живеят и работят в Силициевата долина, която продължава да бъде иновационната столица на света.

Въпреки висококвалифицираната си работна сила Европа изпитва трудности да създаде големи бизнеси, които да се конкурират на глобално ниво. Според икономическия мозъчен тръст Bruegel само 12 нови големи европейски компании са се родили след 1950 г., докато в САЩ броят им е 51. От тях само 3 са били създадени след 1975 г. в Европа, докато в САЩ те са 25, а на развиващите се пазари – 21.

Между 2008 г. и 2015 г. броят на европейските компании в класацията на FT Global 500 е намалял с 22% от 161 до 125, докато броят на американските се е увеличил с почти 24% през същия период – от 168 до 208.

Причините за провала на Европа в създаването на големи компании са три: инвеститорите имат непропорционален фокус върху стартъпите, компаниите имат неадекватен достъп до капитал за разширяване на мащаба, а освен това има изтичане на мозъци към САЩ.

Лиза Уитър, съосновател и изпълнителен председател на Apolitical, глобална мрежа за иноватори в правителството, е прекарала кариерата си в създаване на компании от двете страни на Атлантика. Според нея предприемаческият потенциал в Европа често е неразбран, тъй като една екосистема за създаване на бизнеси е много различна от екосистема, която ги развива.

Според нея „ако имате добра идея, ангелското финансиране определено съществува, но парите за растеж са по-трудни за намиране“.

Това убеждение се споделя от европейския мениджър на рисков капитал Кеес Коолен, съосновател на EQT Ventures и бивш изпълнителен директор на Booking.com. Миналия май Коолен и партньорите му Ялмар Винблод и Ларс Джорнов обявиха, че EQT е привлякла финансиране за 566 млн. евро. Те стартират фонда, тъй като са уморени да виждат как европейски основатели на компании се местят в САЩ.

Коолен казва, че веднъж преместят ли се в САЩ, европейските предприемачи остават там. Не само че щатските долари, привлечени от европейските основатели остават в САЩ, а Европа губи и таланта си.

Най-добрият начин да бъдат задържани, казва Коолен, е да се осигури достатъчно капитал за растеж. „Това ще гарантира, че успешните предприемачи могат да се превърнат в ментори на следващото поколение европейски основатели, което има потенциала да повлияе значително върху екосистемата до 15-20 години“, коментира той.

През 2015 г. повече от половината от всички мащабни придобивания са били извън ЕС, като 43% се случват в САЩ, сочи докладът SEP Monitor Report на Start-up Europe Partnership’s.

Европейският рисков капитал сякаш се насочва в правилната посока. През 2016 г. европейските фондове за рисков капитал са привлекли 8,8 млрд. евро, което е рекордно ниво за континента. Според базата данни за европейски рисков капитал Dealroom финансирането е нараснало с 12% спрямо 2015 г., а броят на сделките се е увеличил с 32%. Макар че през 2016 г. има лек общ спад на растежа на мегафондовете – инвестиращи поне 250 млн. евро, броят на финансиращите кръгове се е увеличил с 7,3%.

„Има фондове, които могат да напишат чекове за над 20 млрд. евро в етапите на [ранно събиране на средства] и да подкрепят компаниите до по-голямо излизане от инвестицията“, казва Яник Ру, главен изпълнителен директор на EC1 Capital, базиран в Лондон фонд за рисков капитал. „Това е сегмент от пазара, в който Европа исторически изостава зад САЩ“.

Борис Фелдхауцен ван Зантен, съосновател на компанията за събития The Next Web, вярва, че европейските инвеститори се нуждаят от много по-широка подкрепа. Той смята, че за да може Европа да постигне успеха на САЩ, тя се нуждае от пазар на първични публични предлагания, който в момента липсва на континента, особено след решението на Великобритания да напусне ЕС.

Според него „разликата между Европа и САЩ не е само, че има повече финансиране или че повече хора са готови да изгубят пари, но в САЩ има и повече излизания от инвестиции“.

Европейският пазар на IPO-та приключи мрачно през 2016 г., като общите годишни постъпления спаднаха с около 50% до 28,4 млрд. долара, а обемът намалява с една четвърт.

Засега през 2017 г. обаче на пазара се вижда ръст, като общата стойност на IPO-тата в Европа е нараснала с 28% от 3,5 млрд. евро през първото тримесечие през 2016 г. до 4,5 млрд. евро, а средният размер на сделките се е повишил с 6%, казва PwC.

“Ако има повече излизания от инвестиции, ще имате и повече инвеститори и ще увеличите шансовете Европа да създава еднорози, които могат да купуват по-малки стартъпи“, казва Фелдхауцен ван Зантен. „Това е, от което имаме нужда, ако наистина искаме да се конкурираме със САЩ“.

Но това е по-лесно да се каже, отколкото да се направи. Докато САЩ са единен пазар с 320 млн. души, Европа е сложен звяр на много страни.

Въпреки това Коолен казва: „Запазването на предприемачите в Европа е критично. Талантът е движеща сила зад живота на всички велики идеи“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 00:14 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още