fallback

Акциите на Lenovo могат да запишат до 27% спад на стойността си

Силната конкуренция на пазара на смартфони се оказва трудна за преодоляване, сочи анализ на Bloomberg

12:55 | 22.08.17 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Lenovo Group, която вдъхна нов живот на бизнеса с персонални компютри на IBM, се обзалага, че може да направи същото с мобилните телефони и центровете за данни. Но този залог започва да тегли китайския производител в грешната посока, пише в свой анализ Bloomberg.

Книжата на най-големия китайски производител на персонални компютри понижиха стойността си трети пореден ден в Хонконг, след като в петък компанията отчете изненадваща нетна загуба. Анализаторите понижиха очакванията си за представянето на акциите.

Главният изпълнителен директор на Lenovo Ян Юенцин обича да описва сегментите за смартфони и сървъри, заедно с новите онлайн начинания на компанията, като „ориз в полето“, който все още не е готов да бъде събран. И двете звена се борят с проблеми и отчетоха загуба през последното тримесечие, което постави под въпрос стратегията и дали може да се очаква растеж от пазари, които стават все по-населени.

Най-големият залог на Lenovo е да изобрети нови продукти и услуги, но това традиционно не е било силна страна на компанията досега, твърди Циен Кай, анализатор на China International Capital.

"Иновациите не са в ДНК-то на Lenovo”, посочва Циен. Според него цената на книжата на компанията може да спадне с още 27% под тази от края на търговията в понеделник. 

Книжата на Lenovo понижиха цената си с около 3,6% във вторник, достигайки най-ниското ниво от 2011 г. според данни, събрани от Bloomberg.

Компанията се сблъсква със сериозна конкуренция от играчи, които се съревновават ценово – от Xiaomi и Oppo в сферата на мобилните устройства, до Quanta Computers и Wistron Corp. на сървърния пазар. Дори на пазара на персонални компютри Lenovo загуби лидерската си позиция на най-голям производител в света. Тя беше изместена от HP Inc., докато общите продажби на персонални компютри се свиха.

Представители на Lenovo не са отговорили на запитването за коментар по темата.

Едно от най-големите предизвикателства на Lenovo е бизнесът със смартфони, който се разрасна, когато тя придоби марката Motorola през 2014 г. за 2,8 млрд. долара. В Китай Lenovo залага, че брандът Motorola, както и телефоните с модулен дизайн, ще ѝ помогнат да възроди мобилното си звено, макар че китайските ѝ конкуренти вече са набрали сили.

Най-добрата перспектива за добри продажби на смартфони за Lenovo е Индия, където другите производители на смартфони също се опитват да навлязат по-активно. Те се опитват да извоюват по-голямо парче от този пазар, който генерира 109,1 млн. продажби на смартфони през 2016 г. според IDC. Lenovo е петият по големина търговец на смартфони в страната, след като продажбите се свиха с 25% през последното тримесечие спрямо предходния период. Нещо повече, конкуренцията се засилва с наближаването на особено важния за търговците коледен сезон в края на годината, а Lenovo не успява да се конкурира с по-новите модели телефони според Крис Им, анализатор на Bocom Group.

“Очакваме конкуренцията на пазара на смартфони да се засили във високия клас по време на тазгодишния пиков сезон с вероятното пускане на няколко модела iPhone, ключови обновления в сериите Samsung Note и Huawei Mate”, написа Им в доклад.

В бизнеса с центрове с данни, който е базиран на звеното, което Lenovo придоби от IBM през 2015 г. за 2,1 млрд. долара, пазарът за по-развити сървъри се свива. Продажбите на звеното за центрове за данни на Lenovo са спаднали с 11% през тримесечието, завършило през юни.

Персоналните компютри носят около 70% от приходите от продажби на Lenovo. Ето защо изпълнителният директор търси начини да съживи този бизнес, обмисляйки потенциална сделка с Fujitsu, за която се знае, че все още се преговаря.

Друга възможност за Lenovo е да се насочи към производството по поръчка, използвайки заводите си, за да прави продукти за други компании.

"Те имат предимства в производството и мениджмънта на доставките, така че може би трябва да правят това, така че да печелят повече“, посочва Циен. „Макар че звучи като стъпка назад и Lenovo вероятно няма да го направи“.

Lenovo назначи бившият шеф на мобилното звено Лиу Дзюн да ръководи китайския бизнес. Освен това обедини усилия със сайта за електронна търговия JD.com, в опит да насърчи годишните си приходи от онлайн продажби до 80 млрд. юана (12 млрд. долара) в рамките на три години.

Рей Куок, анализатор в CIMB Securities, прогнозира, че на мобилното звено ще са му нужни шест месеца повече, за да преобърне негативната тенденция, спрямо целта на Lenovo това да се случи през втората половина на текущата фискална година, която приключва през март.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 20:24 | 12.09.22 г.
fallback