fallback

Десетилетието на Kindle

Популярният четец на Amazon разтърси книгоиздаването и до днес владее света на електронните книги

08:42 | 23.11.17 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Преди 10 години Amazon пусна на пазара първия Kindle. Той беше голям, тромав и отчасти грозен, със странна физическа клавиатура и 250 MB вградена памет, а цената му беше 399 долара. Електронният четец се разпродаде за по-малко от 6 часа и тази тенденция се запази до следващия април. Amazon наистина беше напипала правилната ниша, пише в свой анализ TechCrunch.

Десетилетието след появата на първия Kindle беше турбулентно за книгоиздаването. Barnes & Noble – някога достатъчно голяма, за да заплашва местните книжарници, започна да затваря книжарници. Междувременно Borders затвори всичките си места. Големите издатели пък преживяха голяма консолидация.

Amazon вече беше по пътя към доминацията си по времето, когато пусна Kindle. Успехът на електронния четец послужи само за затвърждаването на позицията на компанията в сферата на книгоиздаването. Според скорошен доклад Amazon държи около 80% дял от продажбите на електронни книги.

Възходът на електронния четец беше смятано за първите стъпки към края на физическите книги такива, каквито ги познаваме. Беше невъзможно да не се правят паралели с музикалната индустрия. 

Продажбите на физически книги се свиваха постепенно и стабилно през следващите години. Според Nielsen Bookscan продажбите на печатни книги се свиха с по 9% през 2011 и 2012 г., докато дигиталните растяха. До 2010 г. Amazon продаваше повече електронни, отколкото хартиени книги.

Нещата никога не са толкова прости, разбира се. Много от същите сили, които обявиха смъртта на хартиената книга през 2009 г., сега твърдят същото за електронните четци, след като физическата книга направи завръщане през последните години, докато продажбите на електронни заглавия имат по-малък дял. CNN побърза да обяви печатните книги за „новите плочи“.

Малко играчи все още се борят на пазара на електронни четци, като най-значимият е Kobo. Но както в много други области, Amazon продължава да доминира. Както iPod преди него, и Kindle се превърна в синоним на цяла продуктова категория.

Пускането на новия Kindle Oasis миналия месец даде възможност на компанията да затвърди своя ангажимент в областта и да сподели малко данни, които имат за цел да отговорят на слуховете, че продуктовата категория умира.

Както компанията посочва, последният Prime Day е бил най-добрият ден в историята на продажбите на Kindle в САЩ и по целия свят. Разбира се, определянето като „най-добрият в историята“ не е същото, като споделянето на конкретни данни, макар че Amazon не дава подобни подробности.

Друга съществена част от Kindle е Kindle Direct Publishing – платформа, която беше пусната същата година като електронния четец. Тя беше нов удар по индустрията, тъй като предложи на авторите платформа, която прескача момента с получаването на писма за отказ за публикуване. Вместо това им даде шанс да дадат директен достъп на света до техните истории и идеи.

Важно е да кажем, че повечето от заглавията, публикувани през Kindle Direct не постигат световна слава, но и повечето традиционно издадени автори не продават толкова, колкото Стивън Кинг и Джоан Роулинг.

Тази област се разрасна експлозивно през последните години. Между 2010 и 2015 г. броят на регистрираните с ISBN заглавия скочи с 375% от 152 978 до 727 125.

Книгоиздаването беше съществена част от ДНК-то на Amazon в ранните дни на компанията, но тя се простря в толкова много области, че се превърна в монолит. От пускането на Kindle на пазара до днес Amazon придоби гиганта за аудио книги Audible, платформата за дигитални комикси Comicology и социалната мрежа за читатели Goodreads.

И макар че издателите и книжарниците се оказаха по-издръжливи, отколкото се смяташе, стана по-лесно Amazon да бъде обрисувана като лошия герой по време на периодично зараждащите се дискусии.

Независимо накъде ще поеме бизнесът, Kindle има заслуга за промяната на начина, по който възприемаме книгите. Електронните книги може да не са бъдещето на четенето, но за милиони хора те се превърнаха в основен начин за докосване до света на книгите.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 00:56 | 13.09.22 г.
fallback