fallback

Технологичните IPO-та в САЩ успяха да ни разочароват и тази година

Renaissance Capital все пак очаква 2018 г. да донесе повече добри листвания

19:43 | 18.12.17 г.

Годината бе луда за капиталовите пазари. И макар че първичните публични предлагания (IPO) се възстановиха след катастрофалната 2016 г., като цяло 2017 г. ще бъде запомнена като поредната слаба година за технологичните компании, листващи се на борсата в САЩ, пише в свой анализ VentureBeat.

Остава въпросът защо? В доклада си за IPO-тата на годината Renaissance Capital посочва две причини - несигурността около данъчната реформа в САЩ и ефектът на двете по-големи технологични първични публични предлагания, които не показаха добри резултати. Заедно тези фактори оказват влияние върху броя на листванията.

“Като се има предвид доброто състояние на по-широкия пазар, нивото на активност трябваше да бъде по-високо”, сочи докладът. Според него двете листвания, които са повлияли негативно, са разочарованията за годината - Snap и Blue Apron.

Също толкова тревожно е, че IPO-тата, които все пак бележат ръстове, предложиха прилична, но не блестяща възвръщаемост. Средната възвръщаемост е 21% тази година.

Ако разгледаме първичните публични предлагания във всички сектори, през тази година е имало 160 IPO-та в САЩ, които са набрали 35,6 млрд. долара - добър скок спрямо сумата от 18,8 млрд. долара през 2016 г. от 105 листвания. Но тези данни са значително под набраните 85,3 млрд. долара през 2014 г. в рамките на 275 публични предлагания.

Renaissance твърди, че “историческата норма” трябва да е между 180 и 200 листвания. Слабият растеж се дължи на факта, че само 35 от IPO-тата са били на компании от чужбина, водени от 15 от Китай. 

Колкото до технологичния сектор, 37-те реализирани първични предлагания са набрали 9,9 млрд. долара. Отново това е голямо увеличение спрямо 21 IPO-та през 2016 г., които генерираха едва 2,9 млрд. долара, но е под данните за 2014 г., когато 56-те технологични листвания събраха 32,9 млрд. долара. Да не забравяме, че 2014 г. беше ключова за първичните публични предлагания - най-добрата от дните на дотком балона насам.

Данните може би изглеждат леко изкривени, като се има предвид фактът, че Alibaba стана публична и набра 22 млрд. долара. Но през годината се листнаха и Zendesk, GoPro, Lending Club и King Digital.

Надеждата беше, че 2014 г. е разбила бариерата, издигната от финансовата криза през 2007 г., която потопи IPO пазара за години напред. Но вместо това технологичните листвания се върнаха към старите условия, тъй като пазарите продължават да се съмняват в прекалено надутите пазарни оценки на редицата еднорози.

Първоначално изглеждаше сякаш през 2017 г. технологичните първични публични предлагания поемат нагоре, тъй като инвеститорите се втурнаха в битка за дял от IPO-то на Snap, която набра 3,2 млрд. долара. Но поредицата разочароващи отчети за финансовите резултати на компанията доведе до 28,8% спад на цената на акциите на фирмата през тази година, понижавайки се под стойността от листването през юли, която беше 17 долара на акция.

Резултатът, комбиниран с провала на Blue Apron, беше убиването на ранния импулс на пазара, твърди Renaissance.

Но новините не са чак толкова мрачни. Roku имаше силен дебют през септември и оттгогава книжата ѝ се търгуват с 46% нагоре. Ноемврийското IPO на Stitch Fix беше силно. В петъл книжата ѝ завършиха търговията на цена от 23,33 долара, близо 50% над тази от IPO-то, която беше 15 долара.

Renaissance прогнозира, че 2018 г. има потенциала да бъде много добра за технологичните първични публични предлагания. Това, разбира се, ще се случи, ако големите имена, за които се говори, че ще се листнат, го направят, като Dropbox например. Но списъкът включва много компании, за които се спекулира още от 2014 г.

Истинският въпрос е дали оценките на повечето компании съответстват на апетита на инвеститорите за технологични IPO-та, които да се случат през 2018 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 05:39 | 12.09.22 г.
fallback