fallback

Създателят на Wallkman и PlayStation свива драстично хардуерния бизнес

В новата си стратегия Sony ще разчита все повече на приходите от абонаменти и забавления

14:14 | 21.05.18 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Японският технологичен конгломерат Sony Corp. свива драстично хардуерния си бизнес. Кеничиро Йошида, който пое поста на главен изпълнителен директор през април, трябва да представи тригодишен план във вторник, който обхваща нарастващата зависимост на Sony от приходите от абонаменти и забавления. Преходът вече се случва: въпреки че компанията продаде по-малко хардуерни продукти, като телевизори, цифрови камери, смартфони и конзоли PlayStation през годината до март, тя успя да реализира рекордна оперативна печалба.

Става дума за огромна промяна за една компания, изградена върху производствена мощ. Sony популяризира транзисторите, дари на света портативната музика с Walkman, а телевизорите ѝ бяха считани за най-популярни в продължение на десетилетия.

С възхода на китайското производство продукцията и продажбата на джаджи се превърнаха в бизнес с ултратънки маржове на печалба. Инвеститорите аплодираха трансформацията, която е в ход, откакто Казуо Хираи зае длъжността главен изпълнителен директор през 2012 г., а акциите поскъпнаха за този период повече от пет пъти в резултат на обрата. 

„Йошида ясно изпраща сигнал, че растящите приходи от бизнеса със съдържание, софтуер, услуги и абонаментни сегменти са важни", казва Дейвид Дай, анализатор от Sanford C. Bernstein & Co. в Хонконг. „Това ще стимулира растежа и ще го поддържа", пояснява Дай пред Bloomberg.

Големият въпрос е дали Йошида, който беше главен финансов директор преди издигането си, може да направи ясен и непреодолим завой към увеличаване на онлайн съдържанието, повтарящи се растящи приходи от абонаменти и лицензиране на интелектуална собственост. Игралната конзола PlayStation 4 се доближава до края на жизнения цикъл, а холивудската дивизия на компанията е известна с това, че се движи в двата края - между големия успех и големите провали.

Другите въпроси за инвеститорите включват до колко агресивно Йошида възнамерява да похарчи нарастващата парична маса на Sony, за да придобие повече съдържание, дали в плановете му влиза и сливане на бизнесите с филми и музика под един развлекателен общ център и дали стриймването на игри ще бъде в центъра на PlayStation 5.

Друга ключова област на загриженост е бизнесът с чипове на Sony, който доставя тези части за мобилните камери за iPhone и други мобилни телефони. Оперативната печалба за този бизнес се сви с 39% през текущата фискална година, отчасти поради еднократни ефекти, но също така и поради спадащото глобално търсене на смартфони.

„Sony доказва, че може да се развива с пейзажа ... с преминаване от хардуерен към съдържателно ориентиран модел на печалба", писа анализаторът на SMBC Nikko Securities Inc. Риосуке Кацура след последния фискален отчет на компанията през миналия месец. „Истинският ключ е дали тя ще предостави на инвеститорите ясна пътна карта".

Във вторник, след като Йошида даде старт на деня на инвеститорите на Sony в 9:30 местно време в Токио, всички осем подразделения на компанията ще представят своята средносрочна стратегия през 2021 г.

Тези презентации най-вероятно ще подчертаят устойчивостта на съдържанието за Sony. Печалбите от звеното за видеоигри са се увеличили, дори при спад от 20% в продажбите на хардуера PS4, благодарение на растящите приходи от онлайн мрежата на PlayStation. Броят на плащащите абонати за услугата се е повишил с 64% през последните две години до 34,2 милиона.

Въпреки това преминаването към онлайн съдържание е неравномерно. Онлайн телевизионната услуга на Sony PlayStation – Vue, продължава да не е успешна и да изгаря пари. Услугата загуби правата си за достъп до ABC, CBS, Fox и NBC по договор за излъчване през този месец. В края на 2016 г. тя загуби и станциите на Viacom Inc., оставяйки абонатите си без достъп до Comedy Central и MTV.

Освен за игрите и чиповете, които заедно генерираха почти половината от всички приходи през миналата година, Йошида вероятно ще говори за нарастващото значение на интелектуалната собственост и патентното лицензиране. В понеделник Sony похарчи 185 млн. долара, за да купи дял от 39% от Peanuts Holdings, собственик на марката Snoopy.

Но както през 1999 г., в началото на ерата на интернет, посочи и Нобоюки Идеи,  бивш главен изпълнителен директор, който бе начело на концерна по време на славните дни на Sony като производител на хардуер: "Хардуерният бизнес е маловажен". 

Вижте повече във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 23:08 | 10.09.22 г.
fallback