fallback

Как Samsung се опитва да лавира между Китай и САЩ в търговската война?

Двете страни носят около 40% от приходите на компанията

23:29 | 06.08.18 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Търговската война между Китай и САЩ поставя южнокорейския технологичен гигант Samsung Electronics в неудобна позиция, пише в свой анализ Wall Street Journal.

Двете държави са сред най-големите пазар на Samsung, а взети заедно донесоха около 40% от нейните приходи за 2017 г. Предизвикателството за Samsung е да запази връзките си със САЩ и Китай без да се окаже в центъра на търговската битка между двете, дори и американските мита да заплашват продажбите ѝ на продукти за дома и на компоненти за устройства.

Samsung продава телевизори, смартфони и други продукти на американците, а нейните чипове за памет се ползват в милиони китайски устройства. Освен това е най-големият чуждестранен инвеститор в двете страни. През последните години Samsung е вложила 10 млрд. долара в САЩ, включително инвестирайки в заводи за чипове и електроника. През февруари 2017 г. президентът Доналд Тръмп написа в Twitter: “Ще се радваме да ви имаме!“, преди компанията да направи инвестицията си в Южна Каролина. В Китай Samsung е инвестирала 7 млрд. долара в производството на чипове за памет.

Но Samsung понася удари и от двете страни. Нейните перални машини, продавани в САЩ, макар и само част от общия бизнес, вече са обект на облагане на мита от 50%. Освен това компанията може да се сблъска с още препятствия или спад на търсенето на нейните чипове.

На годишната среща на акционерите през март председателят на Samsung Electronics Куон О-хюн заяви, че компанията очаква „несигурности като търговски протекционизъм и геополитически рискове“ през годината.

Общото влияние на американските мита върху Samsung трудно може да се прецени, заради глобалната верига от доставки на компанията. Смартфоните ѝ се произвеждат предимно във Виетнам и Индия. Телевизорите ѝ се правят по целия свят, което ѝ позволява да премести производството към държава, която не е в центъра на търговската война, ако е необходимо, твърдят анализатори.

Глобалната търговска битка може да доведе до спад с 4 млрд. долара на годишния износ на чипове от Южна Корея към Китай, твърдят от Корейската международна търговска асоциация. Samsung ще бъде сред корейските компании, които ще са най-засегнати, ако продуктите, произведени в Китай за американския пазар и използващи нейни чипове, се окажат обложени с мита.

Подобни притеснения за забавяне на индустрията за чипове натежаха над прогнозата за печалба на Samsung, твърди HI Investment & Securities, базирана в Сеул брокерска компания, която понижи целта си за цената на акциите на фирмата миналия месец. Променливите перспективи бяха „неизбежни, предвид опасенията за скорошната търговска война между САЩ и Китай“, посочват още от HI Investment.

Отношенията на гиганта с Китай се развиват, защото Пекин се опитва да намали зависимостта на страната от чуждестранни чипове и промотира алтернативи на дисплеи, чипове за памет и други компоненти, произведени от нейни компании.

Китайското правителство е проучило възхода на Samsung като глобален играч. През юни Samsung беше една от южнокорейските компании и бивши политически лидери, поканени за неформална среща с президента Ли Къцян, твърди източник, запознат с въпроса. Отново през юни китайските регулатори започнаха разследване на производители на чипове, включително Samsung, като посетиха техните офиси в Китай. Властите обаче отказват да коментират.

Макар че Samsung запазва предимно неутрална позиция, на фона на случващото се, тя е заета с лобиране и съставяне на стратегии в двете държави, твърдят анализатори. Според тях тя се надява да успее да се защити, дори и търговските търкания да се засилят.

В САЩ, които донесоха над една четвърт от приходите на Samsung за 2017 г., компанията засили лобирането си във Вашингтон. Миналата година тя похарчи 3,4 млн. долара за целта. През тази година само за първото полугодие е дала 2,2 млн. долара. Търговията е откровена тема за лобиране от страна на Samsung, сочат правителствени документи.

Samsung също така може да се възползва от възможността да изгради своя бизнес за телекомуникационно оборудване в САЩ, след като новото поколение 5G технология стане готова за разработване. Вратата остава отворена за Samsung и другите след като американските депутати поставиха бариери пред Huawei Technologies и ZTE заради опасения за националната сигурност. Същевременно Samsung агресивно разраства своя мрежови екип в САЩ, наемайки инженери, старши мениджъри на проекти и други експерти, привличайки ги от конкурентите, твърди източник, запознат с въпроса.

Според анализатори Samsung има известна защита от търговските конфликти, тъй като компаниите, с които работи разчитат много на нейните компоненти и трудно ще намерят други доставчици. Тя е най-големият производител на телевизори в света и повече от един на всеки пет смартфона, продавани в света, е устройство на Samsung.

“Светът не може да живее без тях“, коментира Санджеев Рана, базиран в Сеул старши анализатор в CLSA.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:35 | 14.09.22 г.
fallback