fallback

Apple има План Б заради спада на продажбите на iPhone, доставчиците ѝ - не

Производителите на компоненти, с които работи компанията, са силно зависими от нея

09:16 | 18.11.18 г. 6

В свят, в който търсенето на iPhone намалява, Apple има План Б. Докато потребителите чакат повече време, за да се сдобият с по-нов телефон, а пазарът на смартфони се насища, Apple може да разчита на това да таксува повече за всеки телефон и да генерира повече средства от услуги, като стрийминга на музика, дигиталното видео и съхранението на данни, пише в свой анализ Bloomberg.

Но за много от компаниите, които доставят компоненти за iPhone, няма друг вариант.

Най-новото доказателство, че това, което е лошо за Apple, може да бъде ужасно за доставчиците ѝ, се видя на два континента, които се намират на два часа един от друг. Japan Display, която генерира повече от половината от приходите си от производителя на iPhone, сви прогнозата за финансовите си резултати. А след това Lumentum Holdings, топ производител на сензори за лицево разпознаване за iPhone, също понижи очакванията си за второто си фискално тримесечие.

"Доставчиците са по-зависими от обемите от Apple”, коментира У Джин Хо, анализатор в Bloomberg Intelligence. „Това носи допълнителен риск за останалата част от веригата на доставките“.

Apple не е отговорила на запитванията за коментар.

Книжата на Apple понижиха стойността си с 5 на сто в понеделник, а тези на Lumentum – с 30%. Тези на II-VI Inc. отписаха 13 на сто от цената си. Южнокорейската LG Innotek, която получава половината от приходите си от Apple, също записа спад на цената на акциите ѝ си - с 9,5%, а Japan Display – с 11 на сто.

Изправена пред съзряващия пазар на смартфони, Apple залага на стратегия, която има за цел да накара потребителите да плащат повече за телефони с нови функции, като лицево разпознаване, и по-добри екрани.

3D сензорните компоненти от компании като Lumentum често струват по над 1000 долара. Малко хора могат да си позволят да платят толкова много за нов смартфон. Но когато става дума за продажби, доставчиците получават еднократни плащания за компонентите им, докато Apple може да генерира стотици допълнителни долари от смартфона. През последното тримесечие Apple не отчете почти никакво увеличение на броя на продадените телефони iPhone, но приходите от този ѝ бизнес скочила с 29 на сто на годишна база.

Ако търсенето за по-нови, по-скъпи смартфони се свива, Apple може да намали поръчките на компоненти или да забави продажбите, оставяйки доставчиците с повече запаси. Поради това е по-вероятно те да намалят цените, когато Apple се върне на масата за преговори.

По-слабата прогноза за продажби на Lumentum е резултат от намаляването на продажбите на нейния най-голям клиент само преди няколко дни, обясни главният изпълнителен директор Алън Лоу на конференция в Сан Франциско. Lumentum не разкрива кой е клиентът, а говорителят на компанията отказва да коментира въпроса, но според данни на Bloomberg става дума за Apple.

Apple все повече шуми около това, че има база от 1,3 млрд. инсталирани устройства, вместо да разкрива колко бройки iPhone продава всяко тримесечие. Същевременно компанията прави промени, за да запази своите потребителите щастливи, докато им продава все повече услуги.

“Apple вече не е традиционен хардуерен бизнес“, коментира Джийн Мънстър, ветеран анализатор на Apple от Loup Ventures. “Инвестиционната парадигма на Apple се мести от фокусирана върху продажбите на устройства към по-прогнозируем бизнес, воден от услугите“.

Тази година Apple направи стъпки за удължаване на времето, в което iPhone може да бъде използван. Това вероятно ще накара мнозина да не бързат с купуването на по-новите устройства – друг плашещ знак за доставчиците.

По-рано тази година компанията потвърди, че наистина е забавяла някои по-стари модели телефони, за да избегне проблеми, свързани с батериите им. След недоволството на потребителите, компанията им предложи по-евтина опция за замяна на батериите на устройствата, с цел да се удължи животът на много телефони.

Наскоро Apple пусна нова версия на своята операционна система – iOS 12, която безпрецедентно може да работи на 28 от устройствата на компанията, включително на модели, чиято продажба започна през 2013 г. Предишните обновявания на iOS поддържаха устройства, пуснати на пазара преди по-малко години, така че това е първият път, в който Apple поставя като приоритет ускоряването на работата на по-старите модели iPhone.

Това може да увеличи цикъла за замяна на iPhone с между шест месеца и 3,2 години и да понижи броя на продадените устройства с 6 на сто годишно в рамките на 3 години, твърди Тони Саконаги, анализатор от Sanford C. Bernstein & Co.

С по-дълго издържащите телефони, потребителите е по-вероятно да се абонират за нови услуги, превръщайки устройствата в по-печеливши за Apple. Но тези услуги не са допълнителен източник на приходи за доставчиците на компоненти.

Въпреки че тези доставчици имат по-малко възможности, те реагират на по-бавно движещия се пазар на смартфони.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:23 | 12.09.22 г.
fallback