fallback

Uber завъртя РR машината преди IPO-то

Конкурентът на такситата ще влезе в историята като компанията, която става публична с най-висока загуба - титла, която досега се носи от Lyft

08:11 | 09.05.19 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

В последните си метри преди борсата Uber отново завъртя маркетинговата машина. Според главния изпълнителен директор Дара Косровшахи автомобилният посредник иска да „се превърне в Amazon за транспортната индустрия": превъзходен, неоспорим и незаменим за живота на своите клиенти.

На пръв поглед сравнението изглежда благоприятно. И Amazon генерираше загуби в продължение на години и инвестира сериозно в разширяването на собствената си платформа, често срещу волята на акционерите. Но стратегията се изплати: днес онлайн търговецът е една от най-ценните корпорации в света - с пазарна капитализация от около 950 млрд. долара.

В петък Косровшахи ще получи първото си впечатление за това дали инвеститорите следват неговата визия. Тогава акциите на Uber ще започнат да се търгуват на Нюйоркската фондова борса. В четвъртък, след затварянето на борсата, ще се определи емисионната стойност, която вероятно ще бъде между 44 и 50 долара. В горния край на гамата компанията, базирана в Силициевата долина и основана през 2009 г., ще бъде оценена на стойност 84 млрд. долара, почти толкова, колкото и General Motors и Ford, взети заедно.

Въпреки това далеч няма гаранция, че бизнес моделът на Uber ще бъде подобен на този на Amazon. Най-големият доставчик на пътувания в света е с огромна загуба. През миналата година Uber загуби 1,8 млрд. долара при приходи от продажби от над 11 млрд. долара. От януари до март дефицитът е около един милиард долара, приходите са малко над три милиарда.

С това, конкурентът на такситата ще влезе в историята като компанията, която става публична с най-висока загуба - титла, която досега се носи от по-малкия конкурент Lyft, който започна да се търгува в края на март. Оттогава акциите му загубиха около 27% от стойността си.

Uber в никакъв случай не е единствената компания в технологичния център на Калифорния, която се обръща към пазара със сериозни загуби. Wework, специалистът в споделените офис пространства, натрупа загуба от 1,9 млрд. долара през 2018 г., с продажби от само 1,8 млрд. долара.

Услугата за съобщения Slack, която също иска да излезе на пазара през следващите седмици, загуби 201 млн. долара през 2018 година. Заедно със загубата на Lyft и Pinterest, платформа за снимки и пазаруване, които станаха публични през април, загубите на стартиращите фирми се оценяват на близо 5 милиарда долара - само през миналата година.

„Ние твърдо вярваме, че нашият бизнес е икономически жизнеспособен в дългосрочен план", казва главният финансов директор на Uber Нелсън Чай във видеоклип, който рекламира услугата за наемане на шофьор. Разбира се, след IPO-то през 2012 г. Facebook също имаше трудна фаза на Wall Street. Компанията обаче по-късно завдно с Apple, Google и Netflix се превърна в една от неоспоримите звезди на фондовия пазар.

Въпреки това критиците остават скептични. Еднорозите от долината „все още не са преживели икономическа криза“, казва Даниел Морган, портфолио мениджър Synovus Trust. „Икономиката расте от десет години и те не са успели да постигнат добри резултати. Как би трябвало това да стане, когато продажбите се сринат при спад на икономиката, а разходите все още са високи?“.

Междувременно Лен Шърман от Columbia Business School в Ню Йорк посочва, че сравнението с Amazon е некоректно. Онлайн търговецът стана публичен през 1997 г., три години след основаването си. През 2001 г. той генерира първата си печалба. Не само че Amazon имаше книжарници, но и се разшири, като инвестира милиарди в облачния бизнес, който днес е много печелившо начинание.

„Мрежата и икономиите от мащаба могат да бъдат много важни за генерирането на печалби", казва той. Но пазарният лидер трябва да има централна инфраструктура за това. В Amazon логистичните центрове оскъпяват навлизането на пазара на конкурентите. Uber пък умишлено разчита на по-малко активи. Всички шофьори са независими. „Това привлича конкуренти“, казва анализаторът.

Пол Сагава от анализаторската къща SSR вярва, че в най-лошия случай Lyft и Uber никога няма да са на печалба. Когато става въпрос за автономно шофиране, конкурентният натиск на корпорации като General Motors и дъщерното дружество на Alphabet Waymo може просто да стане твърде голям. „Това би поставило Uber и Lyft в трудна позиция". Процъфтяващите кандидати за борсова слава от долината си остават преди всичко високорискови залози.

Uber, Wework and Co. очертават една голяма тенденция: 84% от всички компании, които в момента се отправят към борсата, отчитат загуби според анализ на Джей Ритър, професор в Университета на Флорида в Гейнсвил. Съотношението е най-високо от "дотком бума" през 2000 година.

Преди десет години съотношението все още е една трета. Компаниите се радват на милиардни оценки: Wework достига до 47 милиарда долара, Slack до 17 милиарда, Pinterest до 16 млрд., а Lyft - до 17 млрд. долара. Терминът "еднорог" - стартиращи фирми, които са на стойност повече от един милиард долара - отдавна е разширен на Wall Street до "десеторог", -  термин, измислен от Bloomberg  през 2015 г., за да подчертае онези компании, които достигат оценка от повече от десет милиарда долара.

Това стана възможно благодарение на големите фондове за рисков капитал като Andreesen Horrowitz, Benchmark и Sequoia Capital. Те не само толерираха загубите, но и ги насърчаваха. "Flashscaling" беше вълшебната дума, с която инвеститорите насърчаваха стартиращите фирми възможно най-бързо да спечелят пазарен дял, дори ако услугите трябва да бъдат субсидирани.

Резултатът: Uber и Сие успяха да останат в частни ръце много по-дълго от предишните поколения технологични компании. В резултат на това те бяха в състояние да станат значително по-големи, отколкото в миналото, преди да станат публични. Дали оценките може да издържат проверката на Wall Street ще покаже само времето. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:29 | 13.09.22 г.
fallback