fallback

Tesla - една година след прословутия туит на Мъск за "осигуреното финансиране"

Много неща се промениха в компанията, но за съжаление на инвеститорите, част от нещата са си същите

19:10 | 07.08.19 г.

Измина година, откакто Илон Мъск се опита да предефинира значението на израза “осигурено финансиране”. Или поне го увековечи.

Много неща се промениха в Tesla за тези 12 месеца, но по-важното е, че и много неща си останаха същите, пише в коментар за Bloomberg Лиам Денинг.

Първо обаче към онова, което се случи. Tesla отчете печалба за две поредни тримесечия. Това беше за първи път в историята ѝ. Освен това започна да продава в мащаб Model 3, включително в чужбина. Имаше любопитно представяне ню Model Y. Мъск беше домакин на ден на автономността и говори за очакваните през следващата година милион роботаксита.

От друга страна обаче, имаше съкращения на работни места, свиване на цени и рязко преосмисляне на стратегията за търговия на дребно. Беше сключено споразумението с Комисията по ценните книжа и фондовите борси в САЩ във връзка с проблемния туит, а след това Мъск се яви лично в съд в Ню Йорк, където слуша адвокатите си да оспорват някои от по-деликатните точки по споразумението.

Същевременно главният счетоводител напусна Tesla след само 29 дни на поста. Последва го главният финансов директор, а главният технологичен директор и съосновател реши да премине към не толкова сериозна работа.

Въпреки всичко това, голяма част от нещата са си същите. Tesla все още е публична компания. Тя продължава да има особено лоялна база от клиенти и инвеститори. Корпоративното управление, което беше реформирано след като регулаторът се задейства заради туита и принуди Мъск временно да се откаже от председателския пост, все още включва някои стари муцуни.

Най-интересното е нещо, което всъщност изглежда като промяна. Малко по-малко от седмица преди палците му да се заловят за работа, Мъск представи финасовите резултати за второто тримесечие. Ако си припомним отчета за първата половина на 2018 г., големият проблем на Tesla беше да накара производството си да работи без проблеми. Това беше влудяващо време на работа в палатки и неизпълнение на цели. Така че това беше първото нещо, което Мъск каза на 1 август: “Здравейте. Благодаря, че дойдохте! На първо място искам да кажа, че съм особено горд с екипа на Tesla за проиводството на 7000 броя Model 3, Model S и Model X през последната седмица на юни” .

Производството нарасна от това през второто тримесечие, макар че не достигна средно 7000 коли седмично, а темпът за последното тримесечие беше само малко по-висок от този за четвъртото тримесечие на 2018 г. 

И все пак производството вече не е основна тема за Tesla. Ето как Мъск откри срещата с инвеститорите на 24 юли: “През последното тримесечие доставихме над 95 хил. превозни средства, което е рекорд за Tesla. Ако поставим това в перспектива, има 80% ръст на доставките, в сравнение с второто тримесечие на миналата година”.

През последните 12 месеца темата се измести от проблемите с производството към логистичните предизвикателства на реалното доставяне на електромобилите и към потребителското търсене. И все пак това са неща, свързани с един и същи въпрос: Може ли Tesla да произвежда и доставя превозните си средства на цена, която едновременно насърчава търсенето и носи печалба на ниво, което да отговаря на нейната пазарна стойност от 52 млрд. долара?

Същият този въпрос беше зададен на Tesla по различни начини в рамките на месеците, които доведоха до туита за “осигуреното финансиране”, и което явно ядоса Мъск, който определи въпросите като глупави по време на среща с анализаторите. След това той се извини за думите си - само шест дни преди прословутия туит.

Основната причина за скептицизма към твърденията на Мъск за превръщането на Tesla в частна компания по това време беше, че фирмата не беше показала, че може да генерира печалба, която да задоволи тогавашната ѝ оценка. Печелившите трето и четвърто тримесечие успокоиха инвеститорите, но не успяха да спрат въпросите им за бъдещето на компанията.

При обявяването на последните финансови резултати Мъск изрази увереността си, че Tesla “е в момент на самофинансиране” и ще генерира положителен паричен поток през следващите тримесечия, макар и с “временни изключения” около пускането на нови продукти или увеличаването на производството.

На 30 януари при обявяването на поредния отчет, Мъск заяви: “На този етап съм оптимист за излизането на печалба през първото тримесечие. Не много, но съм оптимист, че ще излезем на печалба през първото тримесечие и през всички тримесечия след него”.

Когато счетоводните книги бяха затворени само два месеца по-късно, доставките на автомобили бяха спаднали, а Tesla отчете загуба от над 700 млн. долара. Тя загуби над 400 млн. долара през следващото тримесечие.

И макар някои да сочат растежа на Tesla, серията ѝ от неизпълнени цели и прекаленото ѝ самочувствие продължават.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 01:52 | 08.09.22 г.
fallback