fallback

Какво очаква най-големите китайски интернет компании през 2020 г?

Baidu, Alibaba и Tencent ще се изправят пред нелеки предизвикателства

09:44 | 11.01.20 г.

Три от най-големите китайски технологични компании - Baidu, Alibaba и Tencent, имаха смесено представяне през 2019 г. Триото, известно като BAT, се сблъска с редица проблеми на вътрешния си пазар, докато междувременно течеше търговската война между САЩ и Китай, която прерасна в технологична. Всяка от компаниите се справи по различен начин. Да видим накъде се насочва BAT през 2020 г.

Baidu: огромна конкуренция

Baidu е най-голямата китайска търсачка с близо 70% пазарен дял. Тя печели от реклама почти колкото Google. През 2019 г. компанията се изправи пред някои сериозни предизвикателства на вътрешния си пазар, което доведе до 20% спад на цената на акциите ѝ за периода.

Рекламният пазар в Китай се сви през 2019 г., а регулаторите започнаха да наблюдават по-внимателно този сектор. Всичко това натежа на пазара и засегна и Baidu, която много разчита на приходите от реклама. Освен това, компанията е изправена пред огромна конкуренция у дома. ByteDance, собственикът на приложението TikTok, пусна своя търсачка в Китай през 2019 г. Потребителите в азиатската страна свикват все повече с т.нар. “супер приложения”, подобно на WeChat на Tencent.

Въпросните приложения позволяват на потребителите да правят всичко - от онлайн разплащания до резервации на полети и гледане на видеа. Супер приложенията станаха ключови за компаниите, които искат да “заключат” потребителите в своите екосистеми и да ги ангажират силно с продуктите им.

И все пак Baidu се бори с проблемите си.

Компанията пусна собствено мобилно предложение, наречено Baidu App. То се радва на силен ръст на броя потребители - добър знак за компания, която бавно се насочва към мобилните услуги.

Междувременно компанията избра да диверсифицира източниците си на приходи. Съдържанието е основна част от това в лицето на iQiyi - видео стрийминг услуга, подобна на Netflix. Приходите от iQiyi достигнаха 7,4 млрд. юана (1,04 млрд. долара) през тримесечието до септември, нараствайки със 7% на годишна база, а абонаментите са скочили с 31% спрямо предходната година.

Въпреки трудната 2019 г., Baidu отчете по-високи резултати за третото тримесечие от очакваното и книжата ѝ се справиха с част от спада през последните няколко месеца.

Според анализатори през 2020 г. Baidu може да се сблъска с още предизвикателства.

“Вярваме, че в дългосрочен план изграждането на мобилната екосистема на Baidu ще бъде предизвикателство, като се има предвид, че всички големи мобилни приложения са затворена екосистема”, посочва China Renaissance в бележка от ноември. “Оставаме консервативни за напредъка в засилването на мобилния трафик и мобилните приходи заради факта, че конкуренцията ще остане силна през 2020 г.”, допълва компанията.

В по-дългосрочен план Baidu може да изпита известно облекчение благодарение на новите технологии. Тя залага на бъдещи проекти, включително на такива, свързани с автономните коли. Освен това и полага повече усилия в предлагането на облачни услуги и "умни" колонки в Китай, което според някои анализатори ще бъде двигател на растежа в дългосрочен план.

Alibabа: “нова търговия на дребно”

Alibaba е с най-добре представящите се акции в триото BAT. През 2019 г. цената им скочи с 55%.

Първоначално имаше известни притеснения, че забавянето на китайската икономика може да засегне потребителското търсене в страната. Само че основното подразделение на Alibaba, занимаващо се с търговия и носещо около 85% от приходите ѝ, остана стабилно през годината, докато китайските потребители продължаваха да пазаруват онлайн. Приходите от търговия скочиха с 40% на годишна база през тримесечието до септември.

Облачният бизнес на Alibaba, който е смятан за ключов за бъдещето на компанията, продължава да набира сили. Приходите от него през същия период нарастват с 64 на сто.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 06:26 | 13.09.22 г.
fallback