fallback

Новата заплаха пред Alibaba: промените в потребителските нагласи

Все повече купувачи се насочват към пазаруване през стрийминг на живо и други алтернативи на добрата стара електронна търговия

11:09 | 18.10.21 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Alibaba Group Holding, която се бори с продължаващият година натиск на Пекин, се сблъсква с още един проблем – нарастващата конкуренция, пише Wall Street Journal.

От повече от 15 години Alibaba беше неприкосновен лидер в онлайн търговията в Китай. Основаната от Джак Ма компания се разрасна и се превърна в един от най-големите и най-високо оценените бизнеси, използвайки собствени тактики, за да се справи с конкурентите.

Докато китайската индустрия за онлайн търговия съзрява, потребителите започнаха да се насочват към нови начини за пазаруване, които са в полза на браузването и интеракцията с таргетирани продуктови търсения. Тази тенденция направи Alibaba изоставаща в някои области, а конкурентите ѝ използваха промяната, за да се сдобият с позиция на най-големия онлайн пазар на търговия на дребно в света.

Alibaba остава водеща платформа в онлайн пазаруването, но делът ѝ на китайския пазар за онлайн търговия спадна до прогнозираните 51% през 2021 г. спрямо 78% през 2015 г., твърди компанията за пазарни проучвания eMarketer.

С Alibaba се борят конкуренти като Tencent Holdings, която вгражда онлайн магазини в суперприложението си WeChat, Pinduoduo – шестгодишно приложение за онлайн търговия, което вгради игрови елементи в пазаруването и привлече потребителите с по-ниски цени, както и Douyin, сестринското приложение на TikTok в Китай, което продава продукти през кратки видеа и стрийминг на живо, използвайки алгоритми.

Alibaba отговори на всичко това като инвестира повече в области като създаването на съдържание, стрийминга на живо и намаленията на стоки. През май главният изпълнителен директор Даниел Джан посочи нарасналата конкуренция като едно от най-големите предизвикателства за компанията през изминалата година и посочи, че всяко увеличение на печалбата над миналогодишната ще бъде инвестирано в подобрения на бизнеса с електронна търговия.

„Когато говорехме за базирания на магазините основен бизнес, ставаше дума за Taobao и Tmall”, коментира Джан през август, визирайки главните платформи за пазаруване. „Но сега работим усилено по изграждането на всички тези различни бизнеси, всеки от които е уникален по собствен начин и предлага възможности“. Запитана за това какво прави, за да се бори с конкуренцията, Alibaba посочва предходните си няколко съобщения до медиите и изявленията от представянето на финансовите си отчети.

Приходите на Alibaba все още са огромни спрямо тези на други играчи в китайската онлайн търговия, но огромният ѝ размер продължава да ѝ носи основни предимства. Размерът на компанията обаче я постави във фокуса на вниманието на регулаторите, които погнаха китайските технологични гиганти.

По-рано тази година основният пазарен регулатор в Пекин обяви, че Alibaba е злоупотребила с пазарната си позиция, за да ограничи своите търговци да не продават в конкурентни платформи. Компанията беше глобена с рекордните 2,8 млрд. долара през април. По същото време тя прие своето наказание и потвърди, че ще се съобразява с регулациите.

И все пак анализатори твърдят, че все по-големият натиск върху китайските технологични компании да играят справедливо може да ограничи това колко бързо и агресивно Alibaba може да реагира на нови заплахи.

Най-новите конкуренти на Alibaba се сблъскват със собствени проблеми. Pinduoduo не е рентабилна и разчита на субсидии за част от своя растеж. По-голямата част от продажбите на Douyin миналата година бяха осъществени чрез платформи, управлявана от конкуренти като Alibaba или JD.com. Pinduoduo и ByteDance, чиято е Douyin, са отказали да коментират въпроса.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 05:38 | 14.09.22 г.
fallback