fallback

Победата на ЕС срещу Google говори много за регулаторната му сила

Напредъкът обаче е бавен и съюзът продължава да се колебае относно надзора над технологичните гиганти

08:12 | 17.11.21 г. 8
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Ако законодателите на ЕС бяха изложени на риск да забравят, че техният съюз може да бъде регулаторна суперсила, Франсис Хаугън побърза да им го напомни. Свидетелствайки пред Европейския парламент миналата седмица, бившата инженерка по данни във Facebook, превърнала се в разобличителка, каза: „Законът за цифровите услуги (DSA), който сега е пред този парламент, има потенциала да бъде глобален златен стандарт. Той може да вдъхнови други страни, включително САЩ, да преследват нови правила, които да защитят нашите демокрации", пише Мартин Сендбу за Financial Times.

Това не беше единственото събитие през миналата седмица, което илюстрира какво е заложено в усилията на ЕС да регулира технологичните гиганти. Два дни по-късно Европейската комисия спечели правна победа срещу Google. Съдът на ЕС потвърди глобата от 2,4 милиарда евро, която Брюксел наложи на технологичния гигант за злоупотреба с пазарна сила при търсачките. Точно това е поведението, което трябва да се регулира от предложения нов Закон за цифровите пазари (DMA), който придружава DSA.

Антитръстовата присъда „е голяма победа за органите на ЕС по конкуренцията“, коментира Франческа Бриа, президент на Италианския национален фонд за иновации и съветник по иновациите към ЕК. „Политически това е много важно за комисаря по конкуренцията Маргрете Вестагер, а DMA е подкрепен от това решение.“

Това доказва, че политиките на Вестагер могат да издържат на съдебни предизвикателства, което е още по-значимо, тъй като още антитръстови дела са напът, а престижът на комисаря претърпя удар, когато тя загуби шумно дело за данъчните облекчения на Apple в Ирландия.

Съдържанието на решението подкрепя „мантрата на комисията, че самопредпочитането на цифровите пазари е вредно, която бе в основата на антитръстовите действия на Брюксел през последното десетилетие“, посочва Бриа. Съдът ще насърчи това мислене и своята обосновка за по-рестриктивни правила относно ключовите интернет играчи в предложения DMA.

Що се отнася до изслушването на Хауген, Кристел Шалдемозе, евродепутат и преговарящ по DSA от името на лявоцентристката група в Европейския парламент, казва: „Честно казано мислех, че свидетелствата на Хауген ще облекчат преговорите в парламента. Но когато се опитвам да преговарям... трудно ми е да ги видя отразени в това, което парламентаристите успяват да договорят.”

Разделенията между партийните групи включват това дали целенасочената реклама трябва да бъде ограничена и как да се реформира освобождаването от отговорност. И все пак, „Виждам напредък. Движим се в правилната посока“, изтъква Шалдемозе.

Заражда се компромис между страните членки. Една от спорните точки е дали цифровите услуги все пак трябва да бъдат регулирани по „страна на произход“, в която е базиран доставчикът на услуги. Някои се притесняват, че държавите, които са седалище на европейските операции на глобални технологични компании - Ирландия често се споменава - не могат или не желаят да ги държат отговорни. Подобни опасения се чуват и в ЕП. „Не можем да повторим случилото се с GDPR (общият европейски регламент за защита на данните – бел. прев.)“, обяснява Шалдемозе, визирайки изоставащото прилагане на правилата на ЕС за поверителност от страна на Дъблин върху базираните там американски технологични гиганти.

Посланиците на държавите членки се споразумяха за компромисна версия на DMA и скоро трябва да постигнат такава за DSA, според която комисията ще получи преки правомощия за правоприлагане върху най-големите технологични компании. До края на годината както Европейския съвет (представляващ правителствата), така и ЕП може да приемат предпочитаните от тях версии, създавайки поле за разговори между институциите.

Няма време за губене, казва Бриа: „След 20 години господство на технологичните гиганти имаме извънредна ситуация - конкуренцията бе унищожена, а индустрията се движи много бързо.“ Тя се притеснява, че текущите законопроекти не правят достатъчно за ограничаване на пазарната сила. Например, „DMA без интегриране в него на контрол над сливанията за справяне с убиващите придобивания (при които се поглъщат съперници, които представляват конкурентна заплаха) губи ефикасност“.

Шалдемозе посочва, че общественото мнение до голяма степен подкрепя държането на технологичните гиганти отговорни за онлайн вредите. Въпросът е как - и отговорите ще отекнат отвъд Европа. Съобщава се, че правителството на САЩ е предупредило властите на ЕС относно правилата за споделяне на данни, които биха навредили на доминиращата позиция на технологичните му компании.

„Сега е моментът политиците в ЕС да покажат истинско лидерство“, завършва Бриа. От това дали ще го направят, ще зависи дигиталният свят в продължение на десетилетия.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 18:58 | 11.09.22 г.
fallback