fallback

Артур Туремка: Мобилните плащания са бъдещето

Бързината и удобството правят безконтактните плащания все по-привлекателни за потребителите, твърди изпълнителният директор на MasterCard за Балканите

08:21 | 12.06.15 г. 2
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Снимка: личен архив

Навлизането на мобилните и безконтактните плащания в ежедневието се случва с изключително бързи темпове. Какви са ползите от него, какви опасности може да крие и как могат да бъдат преодоляни те, научихме от Артур Туремка, изпълнителен директор на MasterCard за региона на Балканите
 
Твърдите, че безконтактните плащания са добре приети в страни като Русия, Франция, Великобритания. Важи ли същото за по-малките и не толкова развити страни като тези в Източна Европа? Приемат ли се лесно тук подобни нови технологии в разплащането?
 
Безконтактните плащания на MasterCard са приети в 36 страни в Европа. Когато става въпрос за внедряване на технологията за безконтактни плащания, размерът на пазара не е ключов елемент, а по-скоро начинът, по който този пазар възприема в частност иновациите и оценява иновативните решения по отношение на всекидневните покупки. Когато говорим за България, популярността на MasterCard технологията за безконтактни плащания се увеличава непрекъснато от представянето й на пазара през 2010 г. досега. 
 
Въвеждането на новите стандарти означава и промяна в самите ПОС терминали, така че те да поддържат безконтактната технология. За колко време трябва да се случи това и смятате ли, че в България може да отнеме повече поради неподготвеност от страна на търговците?
 
Обявихме приемането на безконтактни плащания като стандарт до 2020 г. за търговците, които приемат MasterCard и Maestro в Europe, като се гарантира, че потребителите ще могат да плащат с техните безконтактни карти и NFC-активирани устройства на терминалите в точките на продажба (point-of-sale - POS) в Европа до 2020 година. С оглед на високото ниво на готовност на българския пазар, MasterCard постави по-кратки дати за България – от 1 юли 2015 г. всички нови ПОС терминали в страната ще трябва да се придържат към новия стандарт, а от 1 юли 2018 г. от всички съществуващи ПОС терминали ще бъде изискуемо да поддържат функционалността за безконтактни плащания.
 
Целевите дати за българския пазар са определени въз основа на темповете на растеж на мрежата за безконтактни плащания в страната. На път сме да предоставим пълните ползи от безконтактната технология към всички български ПОС терминали до прогнозната дата и разгръщането на проекта върви добре.
 
Очаква се доставките на мобилни телефони с NFC да нараснат четири пъти през следващите пет години. Мобилните разплащания ли са ключът към бъдещето в тази сфера? 
 
За нас мобилните плащания и плащанията, които потребителите могат да правят в движение, са бъдещето. От мобилни телефони до технологични джаджи за носене и биометрични данни –потенциалът е безкраен. Безконтактните плащания играят голяма роля в тази насока  по отношение на инфраструктурата и проправят пътя към мобилните плащания. 
 
С какво новата технология е по-добра от старата?
 
Бързина, удобство и безопасност е това, което прави безконтактните плащания привлекателни за потребителите. Безконтактната технология е по-бърза отколкото плащането с пари в брой или чакането за ресто, особено при плащане на малки суми, когато всичко, което трябва да направиш е да доближиш картата до специален четец на касата, без да се налага да въвеждаш ПИН-код. Бих искал да подчертая, че този метод на плащане е безопасен. Безконтактните карти са базирани на чип технология, както и на най-модерната защита от неоторизирано използване. По време на всяка транзакция с безконтактна карта се генерира уникален код за сигурност, който не може да се използва за друга транзакция с картата. Нещо повече, по време на всяко безконтактно плащане, картата остава в ръцете на притежателя й, което предлага повече контрол и защита за картодържателите.
 
На фона на множеството случаи на пробиви в сигурността и кражбата на лични данни не потребителите, това ли е системата, която може да осигури най-голямо спокойствие за опазването на подобна информация?
 
Безопасността и сигурността на ежедневни плащания е в основата на бизнеса на MasterCard. Най-съвременната защитата при стандартни и безконтактни плащания на POS терминали е EMV-чип технологията. Чипът съдържа информация, която е криптирана и прави изключително трудно копирането или фалшифицирането на картата. Вместо да прекарвате картата през устройството, чип-картата се вкарва в терминала за завършване на транзакцията. Чипът комуникира с терминала, за да определи дали картата е автентична. Като цяло, терминалът подканва картодържателите да въведат своя ПИН, след което чипът верифицира и одобрява плащането.
 
Когато става въпрос за онлайн плащания, услугата, която предоставя допълнително ниво на защита за картодържателите, е MasterCard SecureCode. С няколко думи, това е частен код, който е известен само на картодържателя и банката, издала картата. Търговците нямат достъп до него. По този начин, картодържателите могат да бъдат сигурни, че транзакциите им получават независимо одобрение всеки път. SecureCode може да се използва в онлайн магазини на търговци-партньори, а логото на услугата присъства винаги видимо на уебсайтовете им.
 
За да осигури безопасността и сигурността на потребителите, когато пазаруват или плащат онлайн, през 2013 г. въведохме услугата MasterCard Digital Enablement Service - MDES. MDES е хоствана услуга за емитенти, която позволява на свързано устройство (напр. iPhone 6, iPhone 6 плюс и Apple Watch) да бъде безопасен и сигурен форм фактор за плащане, използвайки стандартното за нашата индустрия EMV-криптиране. След това, съответните мобилни устройства могат да извършат покупката в магазина, в приложение или онлайн, защитени от повишена сигурност.
 
Ние продължаваме да работим усилено, за да гарантираме, че потребителите могат да използват картите си, когато, където и както искат.
 
Сътрудничите си с Apple Pay. Как избрахте да работите именно с тях? Какво конкретно очаквате от сътрудничеството в средно и дългосрочен план? 
 
Създаването на по-голям избор и значим потребителски опит с култови марки ще отдалечи потребители все повече от парите в брой и ще ги тласне към използването на техните банкови карти по един дигитализиран и по-сигурен начин, с нови методи на защита, които се разгръщат чрез MDES и Apple Pay. Като резултат, издатели и ползватели запазват своята важна позиция във веригата за стойност на плащанията, а картовите плащания продължават да се увеличават по безопасен и интелигентен начин. 
 
Ние привнасяме на пазара предложение, което допълва това, което правят лидерите в сферата на разплащанията. От 20 октомври Apple Pay е достъпна в САЩ, и в момента се работи по активирането на услугата в целия свят в близко бъдеще.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 18:27 | 13.09.22 г.
fallback