fallback

Елена Маринова: Образованието е ключът към просперитета

Големите дългосрочни клиенти с мащабни проекти съставляват в момента над 90% от бизнеса ни, твърди президентът на „Мусала Софт“

09:50 | 15.11.16 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

„Мусала Софт“ е водеща компания в сферата на софтуерните услуги. Фирмата е свързана със самото начало на конкурса „Най-добра българска фирма” - в първото издание през 2012 г. печели първа награда в категория „Средни и големи фирми”.  Мусала Софт е сред участниците и в тазгодишния конкурс, организиран от Първа инвестиционна банка. С Елена Маринова, президент на компанията, разговаряме за предизвикателствата пред производителя, бранша и фирмите като цяло. - Г-жо Маринова, „Мусала Софт“ е сред водещите компании в ИТ сектора. Как започнахте бизнеса си?

Стартирахме на 1 април 2000 г. Концепцията ни беше: малка бутикова компания, която да работи за САЩ. Случи се – за кратко, за около година. Още ненавършили 1 година, минахме през ентусиазма на старта, първите супер иновативни клиенти в Силициевата долина, чудесен екип, срив на пазара, загуба на клиенти, съкращаване на хора... Доста бурна година, но от перспективата на времето колкото по-рано минеш през определени уроци, толкова по-добре. - С какви предизвикателства се справихте през годините?

В началото, още неуспели да се зарадваме на старта си, трябваше да се борим с първата и, все още си мисля най-голямата криза в компанията. Със серия случайности и много работа стабилизирахме бизнеса за по-малко от година – спасителен проект в онлайн залагането за САЩ, за който месеци наред имахме в офиса си консултант - световен шампион по покер; първи мултинационален клиент – IBM, който спечелихме, след като синият гигант погълна малък наш клиент в Норвегия.

После се завъртя колелото – портфолиото ни набъбна с още големи корпорации, правителствени организации, иновативни стартъпи… Така допреди няколко години растяхме устойчиво, но като цяло с консервативни темпове. Достигнахме мащаб, референции и експертиза, които преценихме, че са база за следващ етап в развитието ни – поставихме си за цел по-бърз ръст и 1000 служители през 2020 г. За да достигнем целите си, фокусирахме развитието на бизнеса само в големи проекти и разширихме развойните си центрове, добавяйки към българските в София, Бургас и Русе, и Скопие в Македония. - Как планирате да запазите водещото си място в бранша? Когато си на голям и растящ международен пазар, с всяка стъпка виждаш все повече възможности – през 2016-а разширихме отдела си за бизнес развитие и се фокусирахме върху големите си дългосрочни клиенти с мащабни проекти - те съставляват в момента над 90% от бизнеса ни. Портфолиото ни от клиенти, проекти и технологии е наистина забележително и ще продължи да е такова – областите, в които сме се съсредоточили, са интернет на нещата (IoT), големи данни и анализи (Big Data and Analytics), облачни услуги (Cloud), мобилни разработки (Mobile), софтуерна интеграция (Application Integration), информационен мениджмънт (Information Management), автоматизирано тестване (Automation Testing), бизнес анализ (Business Analysis), софтуерен дизайн (Software Design), потребителско изживяване (UX). Това са все сфери, които ще продължат да се развиват бурно.

За да успеем, работим многостранно – развиване на ИТ обществото, позициониране, привличане на най-добрите. Към това добавяме консолидиране на пазара на труда и разглеждането му не като национален, а като регионален. - Каква е вашата прогноза за развитието на ИТ сектора? Ръст. За всички е ясно, че технологиите ще продължат да се развиват бясно. И ако в много сектори това ще доведе до тотално отпадане на определени професии, то в ИТ резултатът ще бъде по-голямо търсене на специалисти. Недостигът им в световен мащаб е 4,5 милиона. Затова съветът ми към всички, които избират кариера, е – ако изберете ИТ, със сигурност ще имате възможности за работа и развитие и в никакъв случай няма да ви бъде скучно. - „Мусала Софт“ е известна със своите образователни инициативи. Защо инвестирате толкова много в тях? Вярваме, че образованието е ключът към просперитета – личен, национален, световен. Да инвестираш в образование е едно от най-големите удоволствия, които можеш да си доставиш. Фокусирали сме се, разбира се, върху софтуерните технологии, процеси и меки умения, необходими за работа в ИТ бранша, защото там сме силни. Вътре в компанията ученето е ежедневие, а с инициативите си извън „Мусала Софт” покриваме от ученици и студенти до професионалисти с доказан опит и учени.

Някои от проектите ни като Инфоман (infoman.musala.com) и CodeIT.bg съществуват от създаването ни, а други като Muffin Conference (muffin.musala.com) и Muffin School & Uni добавихме впоследствие. Важна част са и научно-изследователските проекти, където си позволяваме дръзки експерименти. Ежегодно правим десетки събития и достигаме до хиляди хора. - Кое е най-ценното, което научихте от опита си? Няма невъзможни неща, няма незаменими хора, няма вечни победи. Важното е да имаш екип, процес, визия, да си наблюдателен, любопитен и гъвкав. - Кой е най-големият успех на фирмата? Мусаленският дух – усещането да си част от Мусала Софт, което успяхме да изградим, задържим и развиваме непрекъснато е едно от нещата, които ни прави различни и специални. Вярваме и стимулираме спокойната и приятелска среда, градивната конкуренция, споделените успехи, взаимопомощта, непрекъснатото учене. - Акцент в тазгодишното издание на конкурса „Най-добра българска фирма” са инвестициите. В тази връзка кое е най-голямото финансово вложение, което сте направили наскоро? Най-голямата ни инвестиция консистентно и с доказана възвръщаемост е в развитието на хората ни – обучение, тренировъчни проекти, професионална сертификация, програми за кариерно развитие. Всички прекарваме много време в офиса, така че друга съществена посока на инвестиции е в условията за работа – удобна среда, ергономично работно място, техника, зони за почивка, зали за срещи и т.н.

В контекста на разрастването ни извън България, съществена инвестиция беше създаването на македонския ни офис в края на 2015-а. - Друг критерий за селекцията на фирмите в състезанието е справянето в конкурентна среда  у нас и в чужбина. Как се развива и приема вашата фирма извън страната? Ние сме компания, която работи на световните пазари от създаването си. Основната ни клиентска база е в Западна Европа и САЩ, но имаме и интересни проекти в България. Като част от глобалната конкуренция, непрекъснато се сравняваме с най-добрите и се развиваме агресивно. За това допринася и типът клиенти, които имаме – международни компании и правителствени институции, които са лидери в техните сегменти – сред тях са IBM, SAP, VMware, Deutsche Telekom, T-systems, Comerzbank, Vivacom Mtel, Telenor.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:35 | 12.09.22 г.
fallback