fallback

Докъде стигнаха проектите за жп инфраструктурата с евросредства

От министерството на транспорта представиха изпълнението на проектите, насочени към модернизиране на основната инфраструктура, финансирани по оперативна програма „Транспорт“

16:46 | 09.09.11 г.
Автор - снимка
Създател

До края на първия програмен период, който изтича през 2013 г., се предвижда със средства по оперативна програма "Транспорт" да бъдат ремонтирани двете големи гари в страната в София и Пловдив. Това съобщи зам. директорът на Националната компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) Христо Алексиев.

Първоначалният вариант на програмата е включвал ремонт на четири гари, но поради липса на средства тези планове са променени. По предварителни прогнози общата стойност на двата ремонта се изчисляват на 50 млн. евро, като само за София модернизацията ще струва 30 млн. евро.

До момента е изработен само идеен проект за модернизацията на софийската Централна гара. Предстои провеждането на конкурс за изработване на цялостен проект за избор на изпълнител. В тази връзка министърът на транспорта Ивайло Московски уточни, че подписването на договора за посочените дейности ще трябва да стане до 2013 г., като изпълнението може да продължи до 2015 г.

В начален етап е и проектът за изграждане на интермодален терминал в Пловдив на стойност 11 млн. евро. Планирано е строителството да започне в края на 2012 г. и да завърши за близо година, като терминалът ще бъде разположен в индустриалната част на града, обясни Алексиев.

Очаква се в скоро време да бъде одобрена апликационната форма за реконструкцията на участъка Димитровград-Свиленград от жп линията Пловдив-Свиленград-турска граница, съобщи зам. шефът на НКЖИ. Апликационната форма беше подадена още в края на миналата година и е на обща стойонст 207 млн. евро.

Другата седмица започва практическото изпълнение на жп линията Пловдив-Бургас, съобщи още Христо Алексиев. Общата стойност на проекта е 600 млн. лв. с ДДС.

През този програмен период ще бъде завършена и модернизацията и на жп участъка Септември-Пловдив с дължина 52 километра, тъй като няма възможност за финансиране на целия участък от София до Пловдив.

Министър Ивайло Московски обобщи, че до момента по програма "Транспорт" са договорени към 66% от средствата, докато разплатените средства са едва 15%. Общият ресурс на програмата заедно с бюджетното съфинансиране е 2,3 млрд. евро.

Московски съобщи още, че за следващия програмен период 2014 – 2020 г. средствата по оперативна програма "Транспорт" се очаква да бъдат с до 20% повече.

От НКЖИ представиха и списък с проектите, които компанията подготвя за изпълнение след 2013 г.:

* Модернизация на жп линията София - Драгоман с индикативна стойност от 132 млн. евро.

* Модернизация на участъка София - Пловдив с прогнозна стойност от 1,08 млрд. евро (без участъка Септември-Пловдив, който ще бъде завършен през първия програмен период).

* Ремонт на линията Пловдив – Бургас на стойност 93 млн. евро

* Модернизация на линията Видин - София, включваща и участъци с пълно подновяване на трасето – прогнозна стойност 2,068 млрд. евро.

Втората група обекти, чието финансиране с евросрдства е под въпрос, включват:

* Модернизация на линията София – Перник – Радомир (359 млн. евро)

* Жп възел София – 310 млн. евро.

* Интермодален терминал София – 31 млн. евро.

* Интермодален терминал Русе - не е посочена индикативна стойност.

Общата стойност на подготвяните проекти от НКЖИ по програма "Транспорт" за следващия период е около 4 млрд. евро

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:53 | 13.09.22 г.
fallback