Европейската комисия ще има последната дума за количеството газ, което България и Русия ще могат да пренасят след построяването на тръбопровода „Южен поток“, съобщава Dnes.bg.
След разговорите в събота в София между Бойко Борисов и руския премиер Владимир Путин беше подписано споразумение за създаване на съвместно дружество, което да изпълни проекта, като участието на България и Русия е 50:50.
Говорителят на енергийния комисар Гюнтер Йотингер Марлене Холцнер обаче уточни, че двете страни няма да имат право на същото съотношение при ползването на пренасяното през него гориво. Тя се позова на директивата за енергийната инфраструктура, която предвижда достъп до тръбата да имат всички желаещи, а управляващото дружество е длъжно да им го предоставя.
Според разпоредбите София и Москва трябва да поискат от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) да им запази определено количество от газа. За да го направи обаче, ДКЕВР ще трябва да поиска разрешение от Брюксел, като Европейската комисия има последната дума.
Холцнер заяви, че благодарение на експерта, изпратен в София за преговорите по настояване на нашето правителство, е подписано по-благоприятно споразумение.
Европейската директива предвижда т.нар. Право на изключение, според което компаниите, инвестирали в строителството на тръбата, могат да „резервират“ за себе си определена част от транзитираното гориво и така да си върнат по-бързо вложението. Останалата част трябва да се предложи свободно на всички желаещи компании.
За да се направи „резервацията“, трябва да се депозира искане пред националния регулатор, който пък да го представи на Брюксел и там дават окончателното разрешение.
Такива изключителни права бяха дадени на участниците в управляващото дружество на газопровода „Набуко“, за да се стимулира набирането на капитали. При предишното правителство София също си гарантира дял.
Задължението за изключение е записано в споразумението от събота. Все още обаче не е гарантирано участието на трети страни, съобщи Холцер.
София обещала на Брюксел да промени за целта междуправителственото споразумение за „Южен поток“, подписано през януари 2008 г.
В момента според Брюксел то не съответства на европейското право и ако не го коригира, София може да си навлече наказание и дори съдебно дело. Тъкмо в споразумението не се дава възможност трети компании да ползват горивото от тръбата.
Холцнер съобщи, че Европейската комисия е изпратила писмо до правителството на Сергей Станишев през април 2008 г., с което е поискала подробности за съдържанието на договореностите между София и Москва, но българските власти не са му отговорили.
Сега Брюксел имал уверения от правителството на Бойко Борисов, че междуправителственото споразумение ще бъде съобразено с европейското право.
Според запознати с преговорите София е настоявала пред руската страна още преди 2 години да се включи клауза за допускане и на други компании до тръбата, но е получила категоричен отказ. Тогава бил обсъждан вариант София да отвори крановете за други желаещи на своя територия, като им даде от своя дял.
Говорителката на Йотингер обаче подчерта, че всички компании са длъжни да се подчиняват на европейските разпоредби, щом работят на територията на ЕС, независимо къде са регистрирани, и даде да се разбере, че няма да се правят изключения за руските.


Тъжна вест! Почина един от най-големите архитекти в историята
Какво време ни очаква в неделя?
Внимание! Чакат ни мощни магнитни бури в следващите дни
Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Божидар Божанов: По всичко изглежда, че провокаторите са действали с МВР
Разходите за заплати нарастват с около един милиард евро
Румен Петков: Омразата тръгва от парламента
Желязков: Българските евромонети ще са законно платежно средство от 1 януари
„Арда“ надви „Локомотив“ на „Лаута”
преди 15 години Много ми е интересно как ще коментира тази новина известния комунист русофил гигов. Аз предупреждавах, че руските проекти имат антиевропейска насоченост и вредят ня България. За тази своя позиция мрежовика и неговия приятел гигов съдействаха за моето банване. Но не се гаси туй, що не гасне... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 15 години ne iskkam da draznia nikoi - no BG ne e vidiala nikoga nishto dobro nito ot Russia nito ot Evropa - i sega shte e taka - pak she ni ... da ...Memed beshe kazal navremeto 4e patia na BG za Evropa minava pres Bosfora - e edva li e to4no taka, no sas sigurnost obedineni Balkani biha ni vkarali v svetovnata istoria otnovo отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 15 години ami idvalo li ti e naum 4e nie prosto niamame kirilitsa отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 15 години братле, пиши на кирилица бе, далеч по-четливо е :)иначе си сваляме гащите пред едните, после се обръщаме и към другите. кофти ситуация, но ако гледа човек отстрани, ще си каже, че ни е кеф отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 15 години mnogo sa nagli. Oste pove4e da iskat da spazvane direktiva koqto deri ne e vlqzla v sila отговор Сигнализирай за неуместен коментар