Преработващата промишленост привлича най-много преки чуждестранни инвестиции (ПЧИ) през 2010 г., като те възлизат на 452,8 млн. евро, показват данни на НСИ. Намалението на годишна база е с 25,38%, а спрямо 2008 г. спадът е с 26,71%.
На второ място с 228,1 млн. евро ПЧИ през 2010 г. е сектор "транспорт, складиране и съобщения". Спадът на годишна база е с 24%, а спрямо 2008 г. има ръст, защото тогава ПЧИ са били отрицателни в размер на 273,5 млн. евро.
Причина за отрицателните преки чуждестранни инвестиции може да бъде нетна загуба на дружество, в което са инвестирали чуждите инвеститори, или сделка, при която чуждестранно лице продава на местно лице активите си в България, като това може да са недвижими имоти или компании.
Други възможни причини са изплатени главници по заем към компания, направила инвестиции у нас, както и изтеглени вноски от страна на чуждестранен инвеститор от капитала на българско дружество.
Общо ПЧИ за 2010 г. са 1,36 млрд. евро, като спадът спрямо 2009 г. е 59%, а спрямо 2008 г. е с 80%.
Три сектора са формирали около 2/3 от ПЧИ през 2008 г. и това са недвижими имоти, финансово посредничество и строителство. Спадът при инвестициите с недвижими имоти през 2010 година спрямо 2008 година е 94% до 115 млн. евро. При финансовото посредничество за същия период спадът е 92% до 126 млн. евро, а при строителството - 82% до 108,8 млн. евро.
И през трите години инвестициите в производство и разпределение на електрическа и топлинна енергия, газообразни горива и и вода са между 200 и 250 млн. евро.
ПЧИ в търговията, ремонта на автомобили и лични вещи за домакинството намаляват от 1,28 млрд. евро през 2008 г. до отрицателни през 2010 г. в размер на 166,8 млн. евро.
Драстичният спад на преките чуждестранни инвестиции между 2008 г. и 2010 г. се дължи на края на имотния бум и кредитната експанзия.
Инвестициите в промишлеността остават по стабилни и през 2010 г. стават най-масовите, далеч пред имотите, финансите и търговията.
ПЧИ в България през 2010 г. в млн. евро
| 2008 | 2009 | 2010 | Намаление през 2010 г. | Намаление в периода 2008-2010 г. | |
| Общо | 6685,9 | 3281,9 | 1359 | -58,59% | -79,67% |
| Преработваща промишленост | 617,8 | 606,8 | 452,8 | -25,38% | -26,71% |
| Транспорт, складиране и съобщения | -273,5 | 300,8 | 228,1 | -24,17% | |
| Некласифицирани дейности | 335,2 | 221 | 218,6 | -1,09% | -34,79% |
| Производство и разпределение на електрическа и топлинна енергия, газообразни горива и вода | 236,3 | 244,4 | 211,2 | -13,58% | -10,62% |
| Финансово посредничество | 1677,7 | 692,1 | 126 | -81,79% | -92,49% |
| Операции с недвижими имоти, наемодателна дейност и бизнесуслуги | 1989,7 | 679,9 | 115,3 | -83,04% | -94,21% |
| Строителство | 605,2 | 208,8 | 108,8 | -47,89% | -82,02% |
| Хотели и ресторанти | 94,9 | 48,7 | 27,7 | -43,12% | -70,81% |
| Други дейности, обслужващи обществото и личността | 53,4 | -20,7 | 19,2 | -64,04% | |
| Добивна промишленост | 1,5 | 16,1 | 9,1 | -43,48% | 506,67% |
| Селско, ловно и горско стопанство | 67,4 | 11,3 | 8,7 | -23,01% | -87,09% |
| Здравеопазване и социални дейности | 1,6 | 1,5 | 0,1 | -93,33% | -93,75% |
| Образование | 0,6 | 0 | 0 | -100,00% | |
| Търговия, ремонт и техническо обслужване на автомобили и мотоциклети, на лични вещи и стоки за домакинството | 1278 | 270,3 | -166,8 | ||
| Рибно стопанство | 0,2 | 1,1 | -100,00% | -100,00% |


Недоволството продължава: Очакват се нови блокади по границата с Гърция
Евакуацията невъзможна! Лошото време държи в капан екипажа на танкера, заседнал край Ахтопол
Среднощни сметки: МФ публикува новия проектобюджет в полунощ
Сериозен ръст на случаите на варицела във Варна
Община Варна награди най-изявените доброволци за 2025 година
Край на кеша? Как дигитализацията ще промени плащанията в Европа
ChatGPT държи лидерството пред Google Gemini
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Бурното море не позволява евакуация на екипажа на заседналия танкер край Ахтопол
Сашо Андреев и Ивелина Шенкова спечелиха „Златен пояс“ за най-добър спортист за 2025 г.
Инфлуенсър събра $1,7 млн. за 88-годишен касиер
Масирана атака: Руски дронове и ракети поразиха жп възел край Киев
Тома Биков: Протестът помогна парадоксално на ГЕРБ
преди 14 години Едва ли капиталовата структура на инвестициите има някакво отношение към практиката, при положение че това са пари, предназначени за дейността на съответната фирма в България. А ако външните задължения на частния сектор са с такъв профил, чудесно - едно е задълженията да са към компания майка, която е дала кредит с целта да развива бизнеса, друго е да са към банка, която го е отпуснала, за да спечели. Най-малкото в първия случай няма никакъв проблем тези дългове да бъдат преобразувани. Колкото до банките, това са още повече инвестиции, защото лошият имидж при изоставяне и фалит на дъщерно дружество в чужбина ще е най-малкият им проблем. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години В края на ноември 2010 г. вътрешнофирменото кредитиране е 14 495,6 млн. евро.Това е почти половината от външния ни дълг.http://***.investor.bg/news/article/111467/332.html отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години Хайде веднъж завинаги да се каже истината за "инвестициите" през периода 2006-2008 г. От половината до две-трети от тях са вътрешнобанкови/фирмени кредити, които чуждестранни дружества/банки-майки отпускаха на българските си подразделения, в резултат на което за няколко години частният държавен дълг достигна космически пропороции. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години Финансите, имотите, строителството и търговията са формирали 5,5 млрд. ПЧИ през 2008 г. или 83% от всички.През 2010 г. само 183 млн. евро или 13%.Общо преработващата промишленост, енергетиката (+ вода) и транспорта са с 892 млн. евро през 2010 г., спрямо 581 млн. евро през 2008 г., Тоест има ръст спрямо 2008 г., обусловен от отрицателните ПЧИ в транспорта и съобщенията през 2008 г. отговор Сигнализирай за неуместен коментар