fallback

Първообразът на електронния болничен тормози счетоводителите

От днес личните лекари ще издават болнични листа по нов образец, а счетоводителите ще трябва да подават в НОИ още една декларация към тях

09:18 | 01.07.11 г.

Първообразът на електронния болничен лист влиза в сила от днес (1 юли 2011 г.). Старите болнични листове също ще са валидни, но до края на годината.

Националният осигурителен институт (НОИ) утвърди нов образец на документа от две части – на лицевата част се вписва медицинската диагноза, на гръба ще има списък на причините за установената временна неработоспособност на болния.

Новият образец е по-добре структуриран и е пригоден за лесно обобщаване на данните след извършените прегледи, така че да се подават по електронен път, когато това бъде въведено, поясняват от осигурителния институт.

Съгласно изменението в чл. 3, ал. 1 от Наредбата за изчисляване и изплащане на паричните обезщетения и помощи от държавното обществено осигуряване към болничните листове ще се подава и декларация (Приложение № 15). В нея работодателите вписват осигурителния стаж на лицето, изпаднало във временна неработоспособност. В документа ще могат да посочват и дали ще обжалват болничния лист.

Досега съдържанието на декларацията беше вписано върху гърба на стария образец на болничния лист, но с бъдещото въвеждане на електронно подаване, работодателите трябва да попълват на практика още един документ.

Мнението на счетоводителите

По мнение на счетоводители, този формат на предаване на болничните листове по нищо не се отличава от стария. Съдържанието на декларацията е същото като гърба на стария болничен лист. С тази разлика, че ако служителят, наред с основния договор има и допълнителен с право на обезщетение при заболяване, работодателят ще трябва да попълва две декларации. Т. е. - „улеснението“ всъщност не е никакво улеснение.

В дискусионен форум за счетоводители в Интернет се посочва, че "Приложение № 15" съдържа дублираща се информация, която се подава към НОИ с Декларация образец 1. Според наредбата, която урежда подаването от работодателите на данни за осигурените лица, тези декларации се подават всеки месец при плащането на осигуровките. Според коментарите от интернет форума това изобщо не е крачка към електронен болничен, а е връщане назад в администрирането на процеса.

Изводът, който се налага според счетоводители е, че нововъведението е „още по-хамалска работа“. Те не разбират указанията на осигурителния институт за попълване на новото приложение към болничните листа и се надяват те да претърпят промени с времето.

Електронен болничен лист

Идеята за въвеждането на електронния болничен лист се роди в средата на миналата година, след като бяха разкрити сериозни злоупотреби. Само през първото тримесечие на 2010 г. болнични бяха ползвали 160 хиляди души повече в сравнение със същия период на миналата година. Затова и беше въведена нова схема на изплащане на обезщетенията. Първите три дни от болничните обезщетенията за временна неработоспособност се поемат от работодателя, а от четвъртия ден нататък парите се изплащат от НОИ.

Мярката беше заложена и в антикризисния план на правителството. Управляващите искаха по този начин да наложат контрол върху фирмите, които принуждават работниците и служителите да ползват болничен заради финансови затруднения. Ефект явно имаше, тъй като по данни на НОИ през 2010 г. ползвалите болнични са намалели с около 20 на сто на годишна база.

Вече бившият директор на осигурителния институт Христина Митрева посочи през август миналата година, че с въвеждането на електронния болничен лист ще има по-адекватен контрол. Институтът ще може да прави проверки на диагнозата веднага. Освен това, изплащането на обезщетенията няма да се бави, както е в момента, заради технически и други грешки.

В началото на месец февруари 2011 г. правителството гласува въвеждането на електронния болничен лист. Трябва да бъде изграден единен регистър, в който лекарите ще нанасят данните за пациентите. Самите болни вече няма да имат ангажимента да носят болничния лист на работодателя, а счетоводителите няма да се редят на опашки пред териториалните дирекции на НОИ, тъй като фирмите и института ще имат директен достъп до документацията. Това предстои да се случи в обозримото бъдеще, но властта така и не се ангажира с конкретни срокове.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 00:13 | 13.09.22 г.
fallback