fallback

Заради нови правила бизнесът с вендинг машини може да се свие с поне 20%

Днес представители на бранша протестират срещу изискването за връзка с НАП от началото на ноември

12:49 | 25.10.12 г.

Инвестицията във фискални устройства е между 100 и 200 хил. лв., изчисляват от асоциацията.  Снимка: Investor.bg

Има реална възможност бизнесът с вендинг машини да се свие драстично - поне с 20 на сто, ако от началото на ноември бъдат въведени новите изисквания на финансовото министерство за връзка на автоматите с приходната агенция. За това алармира пред Investor.bg председателят на Българска вендинг асоциация (БВА) Стойко Петков.

Той посочи, че с днешния си протест пред сградата на Министерство на финансите представителите на бранша се надяват за смекчаване на наредбата. Фирмите  разчитат, че тя може в последния момент да отпадне или да бъде частично променена.

Припомняме, че от 1 ноември наредба на финансовото ведомство предвижда всички вендинг машини да бъдат свързани с Националната агенция по приходите (НАП) с помощта на фискални устройства за отчитане на дейността.

По думите на председателя на Българска вендинг асоциация (БВА) Стойко Петков изискването на финансовото министерство е не само неблагоприятно за бизнеса, но и безсмислено, а представителите на бранша у нас не са подготвени, чисто финансово, за въвеждането му.

Петков се аргументира с това, че всяка една вендинг машина има фискална памет и статистика, която е напълно достатъчна, за да бъде проверена коректността на отчитането на устройството. "Администрацията може по всяко време да извърши проверка, защо тогава е нужно това допълнително отежняване на бизнеса с поставянето на тези устройства“, риторично попита Петков. 

Той заяви пред Investor.bg, че до този момент само 57 от общо над 30 хил. вендинг машини у нас са оборудвани с фискалните устройства за връзка с приходната агенция. Голяма част от участниците на пазара все още се надяват, че

Средно-големите фирми у нас разполагат с около 200 до 500 машини. По-големите притежават по 1000, сочат  данните на БВА.

В тази връзка Петков уточни, че за да може по-голяма фирма да снабди всичките си вендинг машини с устройства за връзка с НАП, тя трябва да инвестира между 100 и 200 хил. лв. само за фискалните апарати.

Но този разход не е достатъчен, смятат от асоциацията. Бизнесът трябва да вложи и не малко средства за сервизна поддръжка на фискалните устройства, както и на телекомуникационна компания, която да обслужва преноса на данни към НАП. От асоциацията са категорични, че всички тези разходи са в огромна тежест за бранша.

Петков прогнозира между 20 и 30% отлив на фирми от този бизнес след влизането на наредбата в сила. По негови думи голяма част от по-малките играчи на пазара или ще се откажат, или ще фалират, защото ще предпочетат да не правят допълнителни разходи за поставянето на фискални устройства.

„От финансовото министерство искат да въведат равнопоставеност между продажбите в магазините и тези, които се извършват през вендинг машините. Но това няма как да се случи, защото магазините използват устройства за връзка с НАП, но на ден извършват хиляди продажби, докато през вендинг машините на ден средно преминават между 20 и 35 продажби“, коментира Петков.

Председателят на БВА заяви, че от 1 ноември със сигурност ще има и драстично увеличение на цените на артикулите в машините – между 33 и 70%.

До този момент представители на бранша у нас многократно са опитвали да достигнат до министъра на финансите Симеон Дянков, но изцяло без успех. По думи на Петков ресорният министър изпращал единствено „работни групи“, които не само, че не водели диалог по темата, а „нареждали какво трябва да се прави“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:32 | 13.09.22 г.
fallback