fallback

Възможно ли е нискотарифните полети да станат по-евтини?

Премиерът Орешарски е дал принципно съгласие за обсъждане на възможността държавата да гарантира субсидия за нискотарифни авиокомпании

08:37 | 14.02.14 г. 4

Как може държавният бюджет да субсидира нискотарифни авиокомпании, така че самолетните билети да поевтинеят драстично? Това дискутираха представители на туристическия бранш и на летищата у нас по време на туристическото изложение „Ваканция СПА Експо”.

Премиерът Пламен Орешарски е дал принципно съгласие за обсъждане на възможността държавата да гарантира субсидия за нискотарифни полети, което драстично ще понижи цените на самолетните билети на тези авиокомпании. Предложението идва от асоциацията на хотелиерите в България. В разговор с председателя Благой Рагин премиерът е заявил воля за диалог при наличието на необходимите икономически аргументи.

Предложението – държавата да планира определен бюджет чрез Министерството на финансите, който обаче да бъде разпределен на общините, а те от своя страна да заделят определен процент за нискотарифни авиолинии.

Идеята включва общините, тъй като не се допуска директно субсидиране по правилата на ЕС.

Според Рагин тази стъпка има редица предимства – ще се удвоят приходите от туризъм, ще се увеличат значително новите туристи, ще бъдат отворени много нови работни места, ще се удължи летният сезон с поне четири месеца. По негови изчисления са необходими не повече от 5 милиона лева от държавния бюджет, които ще се върнат в държавата многократно от реализираните приходи.

Благой Рагин даде пример с представители на туристическия бизнес от Франция, които са готови да изпратят около 2 милиона туристи у нас при наличие на достатъчно евтини самолетни билети. Основната пречка за липсата на френски туристи у нас е липсата на транспорт. Те няма как да дойдат тук, заяви Рагин.

Той даде пример с Чехия, където вече се работи на този принцип и билетът от Париж до Прага, например, струва 50 евро, ако е комбиниран с уикенд пакет. За сравнение самолетният билет Париж-София-Париж е поне 250 евро, което значително оскъпява почивка в България. 

По време на дискусията беше представен опитът на Македония с подобна субсидия. В страната вече има 13 авиолинии, чиито билети са не повече от 20 евро към дадена европейска дестинация и 50 евро в обратната посока. А само година след въвеждането на субсидията е отбелязан ръст от три пъти повече туристи.

Представителите на летищата у нас приемат предложението, но допълват, че съществен фактор за намаляване на цените на билетите са летищните такси.

От Министерството на икономиката и енергетиката обясниха, че казусът е преди всичко в ръцете на министерството на транспорта. А от транспортното ведомство изразиха резерви по отношение на предложението, като изтъкнаха пречките без да посочват конкретни пътища за промяна.

Очаква се скоро предложението да бъде формулирано и изпратено до министъра на финансите Петър Чобанов и вицепремиера Даниела Бобева и да получи или не развитие.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:09 | 13.09.22 г.
fallback