fallback

Болници ще бъдат санкционирани при неудовлетвореност на пациентите

Чрез телефонна анкета Здравната каса ще следи дали пациентите са доволни от лечението си в болницата

15:09 | 05.11.15 г. 2

По телефона пациентите ще могат анонимно да споделят дали са доволни от лечението си. Това е записано в проекта на Наредба за проучване на удовлетвореността на пациентите от медицинските дейности, купувани от Националната здравноосигурителна каса (НЗОК).

За установяване на удовлетвореността ще се правят телефонни интервюта с изписани три месеца по-рано от лечебното заведение пациенти. Данни за тях ще се предоставят от НЗОК, като информацията за пациента ще съдържа името му, телефонния му номер и лечебното заведение, в което се е лекувал.

Удовлетвореността си пациентите ще оценяват по десетстепенна скала, като най-отрицателната оценка ще единица, а най-положителната – десетка.

Удовлетвореността на пациентите от полученото лечение ще се определя по четири критерия - медицинска документация, данни за състоянието и лечението на пациента; качество на оказаната медицинска помощ; дейности, свързани с лечението и допълнителни плащания от пациента.

Предвижда се болниците да бъдат санкционирани при системно недоволство от страна на пациентите им. РЗОК може да прекратява договор с изпълнител на медицинска помощ или да наложи финансова санкция при системна неудовлетвореност на пациентите от оказаните медицински дейности. Според записаното „системна неудовлетвореност“ е три или повече пъти установена неудовлетвореност на пациенти от дейността на изпълнител на медицинска помощ за период от 6 месеца в рамките на действащия НРД.

Проучването ще се възлага ежегодно от Здравната каса на социологическа агенция, която трябва да предоставя резултатите на Касата за всяко тримесечие. Първото проучване ще бъде пилотно и резултатите от него няма да водят до налагане на санкции.

Допитването до пациентите за тяхната удовлетвореност от медицинските услуги бе регламентирано в Закона за здравното осигуряване (ЗЗО), приет през лятото.

Предвиден е и допълнителен въпросник, свързан с получаването на информирано съгласие, наличие на дискриминация по пол, възраст, етнос и т.н., защитата на личните данни и др.

Проучване за удовлетвореност на пациентите ще има и в извънболничната помощ, заяви  зам.-министърът на здравеопазването Ваньо Шарков пред БНТ.

За момента са разработени проучвания на удовлетвореността на пациентите единствено за качеството на здравната грижа в болниците, тъй като това са дейности, плащани от НЗОК. Целта на проучването на удовлетвореността на пациентите от болничните услуги е да подобрим качеството на здравеопазването и условията в лечебните заведения, както и отношението към пациентите, каза още Шарокв. От проучването на удовлетвореността на пациентите, което ще извършва Здравната каса, трябва да се възползват ръководствата на болниците, собствениците на лечебните заведения, както и пациентите.

За първи път пациентът получава възможност сам да контролира системата, каза Шарков. Той поясни, че въпросите нямат общо със здравното състояние на пациента, а са от типа: “Бяхте ли достатъчно информиран с хода на своето заболяване?”, “Бяхте ли достатъчно информиран какво лечение ще имате през цялото време”, “Обърнаха ли ви достатъчно внимание?”, “Гарантиран ли ви бе достъпът до болницата?”, “Чакахте ли да ви хоспитализират, ако ви се наложи, бихте ли ползвали отново това болнично заведение?”

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:07 | 13.09.22 г.
fallback