fallback

Започва регистрацията за работодатели за електронните болнични

От 2016 г. те ще бъдат задължени да ги подават по електронен път и с електронен подпис

15:58 | 01.12.15 г.
Автор - снимка
Редактор

Започва регистрацията за подаване на документи за изплащане на болнични по електронен път. Регистрацията на сайта на НОИ за работодатели и самоосигуряващи се лица стартира от днес.

"Сега работодателите подават документите за изплащане на обезщетения като ходят до поделенията на Националния осигурителен институт и обикновено носят декларациите за изплащане на електронен носител. След 1-ви януари те ще бъдат задължени да ги подават по електронен път и с електронен подпис", обясни пред БНР Даниела Асенова, директор на дирекция "Краткосрочни обезщетения". 

Регистрацията отнема секунди и всеки един работодател може да направи преценка кога да я направи. Може да бъде непосредствено преди подаването на самите данни за изплащане на обезщетенията, посочи експертът.

Самоосигуряващите се лица обаче ще трябва да отидат до Националния осигурителен институт и да посочат лицето, което упълномощават да подава данни, ако те самите няма да го правят лично. Новите разпоредби допускат, ако документите са по-малко на брой, да могат по избор да се подават и на хартия.

Електронното подаване на документи важи за всички лица, които подават повече от 10 документа. Когато са до 2 - на хартия, а между 2 и 10 на електронен носител.

От началото на следващата година започва втората фаза от електронизирането на болничните листове. След като лекарите и болниците започнаха да регистрират по електронен път болничните листове от началото на тази година, от 1-ви януари 2016 година и бизнесът ще подава всички декларации за изплащане на обезщетения по електронен път. За да е възможно това, фирмите трябва да регистрират чрез сайта на Националният осигурителен институт електронните подписи на длъжностните лица, които ще подават информацията.

След като системата заработи, плащанията ще стигат по-бързо до хората, изплащането на болничните листове ще се извършва до 10 работни дни.  Очаква се регистрация да получат над 150 хиляди фирми, а годишно по новия ред ще се подават над 2 милиона документа.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 01:20 | 14.09.22 г.
fallback