През миналата година около 1,5 млн. лв. са постъпленията в бюджета от глоби за нарушения на правата на потребителите от търговци по законите за защита на потребителите, за туризма, за виното и спиртните напитки, за тютюна и тютюневите изделия. Тук не влизат приходите от глоби, събирани принудително от НАП, когато търговците не са изпълнили доброволно задълженията си.
Това коментира пред журналисти председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов, който откри първото в България "Училище за потребители" в столичен търговски център. Данните за постъпленията от глоби за предходната година са почти аналогични.
Подобна инициативата е организирана и във Варна, Бургас, Русе, Пловдив и Монтана. Започва програмата от прояви, с които страната ни ще отбележи Световния ден на потребителите - 15 март.
С около 10% намаляват нарушенията в областта на цялостната материя на потребителската защита в компетенциите на КЗП през 2015 г. спрямо предходната.
Най-високият процент намаляване на нарушенията е в туризма, в случаите при които се предоставя услуга в некатегоризирани обекти, като се наблюдава спад от около 50%. С около 35 на сто намаляват нарушенията при онлайн търговията.
Около половината от близо 20 000 жалби и сигнали, постъпващи в Комисията годишно, са свързани с рекламации на дефектни стоки и некачествени услуги.
Оплаквания има и от нелоялни търговски практики. През миналата година Комисията е направила близо 38 000 проверки по тези жалби и сигнали, както и при нейни кампании в различни тематични области.
В 10% от случаите се установяват нарушения, като са съставени около 4000 акта, коментира Димитър Маргаритов. Установени са около 200 нелоялни търговски практики.
Разгледани са били повече от 200 договора с общи условия на търговски дружества, естествени монополисти и небанкови финансови институции. Прогласени са неравноправни клаузи по тях и сега тече процес по изглаждането им.
Маргаритов напомни, че ако клаузите не бъдат променени, КЗП може да заведе колективни искове в съда.
Той препоръча да бъдем внимателни при анонси за намаления и промоции в търговския сектор и винаги да правим сравнение на повече от една оферта. Когато пазаруваме повече на брой неща, трябва да следим на касата за разлики в цената на стоката, посочена на рафта, с отчетената от касовия апарат.
При онлайн търговията е важно да проверим дали насреща имаме истински търговец, който може да бъде открит по телефон или на електронната му поща, дали е предоставил информация за възможността за безусловното ни право на отказ в 14-дневен срок, независимо от това дали стоката е дефектна, или не.


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Дакота Джонсън, Нина Добрев и Ана де Армас демонстрираха супер фигури в чернo
Как да преодолеем усещането, че не сме достатъчно добри?
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим
Бърнаут или липса на витамини?