fallback

Какво следва, след като КЗК откри картел при продажбата на горива?

Емил Хърсев се съмнява в пряка договореност между посочените от КЗК компании, данните за картел са налице, смята Тихомир Безлов

12:19 | 11.10.16 г. 11

Статистиките за цените на горивата на пазара в България от няколко години насам сочат наличие на ценово съгласуване между компаниите от пазара, каза Тихомир Безлов от Центъра за изследване на демокрацията пред БНТ. Обмяната на ценова информация не дава основание да се твърди, че има картел между компаниите, посочи обаче финансистът Емил Хърсев. Двамата коментираха решението на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) от вчера.

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) предяви твърдения за участие в картел на дружествата Лукойл България ЕООД, Еко България, Shell България, ОMV България, НИС Петрол и Петрол АД. От съобщението на КЗК не става ясно защо не е изследвала как точно компаниите са променили цените, като ги сравни по дати, защото така може най-лесно да се разбере дали е имало тайни договорки. В четвъртък КЗК ще обясни мотивите за решението си на пресконференция.

Емил Хърсев се съмнява в пряка договореност между посочените петролни компании, тъй като по негови думи всички те са големи корпорации и имат изградени вътрешни контролни системи. Косвените обвинения, че е обменяна ценова информация, според него не дават основание да се твърди, че има картел. Той посочи все пак, че е очевиден фактът, че цените на горивото у нас са по-високи, и то съществено, от съпоставими в други европейски държави, което „не е хубаво, но не е престъпно”.

Има господстващо положение в България и е хубаво държавата да постави въпроса от какво се поражда възможността фирмите с господстващо положение да извличат по-високи цени, каза финансистът.

Според Хърсев не е задължително господстващото положение да доведе до картел. Той посочи, че в момента държавата охранява господстващото положение на фирмите на пазара на горива, като пречи на вноса на конкурентни цени на петролни деривати – режимът за вносители е много утежнен, скъп, бавен и труден, каза Хърсев. Според него държавата би могла да свали лесно цените например, използвайки резервите на държавните резервни фондове. Възприемането на този подход обаче според Безлов е много труден заради политическия лобизъм у нас.

Безлов посочи, че е възможно да е имало „някакво договаряне на хоризонтално ниво между локалните бензиностанции от веригите”, имайки предвид изземването на документи, проверките и обиските, направени преди месеци. Той отбеляза, че статистиките от няколко години сочат наличие на ценово съгласуване.

Решението на КЗК от вчера означава, че държавата „си гледа работата”, отбеляза Хърсев. Безлов обаче посочи, че акцията на регулатора се прави 30 дни преди изборите и напомни, че това е третото усилие на държавата срещу въпросния картел.

Според Хърсев цените на горивата у нас могат да се регулират по пазарен начин и след като няма доказателства за картел, следва да се потърсят по-реалните и дълбоки причини за по-високите цени на горивата в България.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:09 | 13.09.22 г.
fallback