IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Системата за триаж в Спешна помощ ще тръгне следващата година

Специалисти с медицински познания ще правят оценка на състоянието на пациентите

10:45 | 13.10.16 г.
<p>
	<em>Снимка: БТА</em></p>

Снимка: БТА

Системата за триаж в спешността, която ще позволи да се отсява кое състояние е спешно и в каква степен, ще бъде разработена и специалистите ще минат обучение до началото на следващата година. Това каза по БНТ зам.-министърът на здравеопазването д-р Ваньо Шарков.

Първоначално триажът ще се прави в районните координационни централи, тоест там, където се прехвърлят разговорите към спешна помощ. Специалисти с медицински познания ще правят оценка на състоянието на пациентите.

Ще се мине през обучение на специалистите, които ще приемат обажданията, ще се тества и системата след изработването на софтуера. Тези процеси ще отнемат няколко месеца, каза Шарков. 

От години има недостиг на кадри в системата на Спешна помощ, основно на лекари. Натоварването в системата е много голямо, а заплащането не е високо. Досега преодоляваме този проблем, като повишаваме заплатите, каза Шарков.

Втората причина за недостига на кадри в системата е недобрата инфраструктура и общо условията за труд – транспорта, линейките, апаратурата, с която работят медиците.

Министерството на здравеопазването е на финала на проекта по закупуване на нова медицинска техника, нови линейки, ще бъде направен и ремонт на филиали на спешната помощ.

Шарков припомни, че ще бъдат закупени 600 линейки по програмата за подобряване на инфраструктурата на Спешна помощ. Консултантът е готов с проекта, в края на годината влиза в Европейската комисия и до 2020 г. поетапно ще се подменя автопаркът, така че в края на периода да няма автомобил, който да е по-стар от 5 г. И това върви заедно с оборудването, уточни зам.-здравният министър.

Проблемът с линейките, които не стигат навреме до пациенти, е свързан с телефон 112, каза Шарков. Има създадена работна група и проблемът с телефон 112 ще бъде решен, увери той. По думите му грешка е било закриването на спешния телефон 150 при създаване на телефон 112 у нас. Той посочи, че в редица държави аналогичният на телефон 150 номер е бил запазен.

Хаосът в Спешна помощ демотивира служителите, каза пред „Фокус“ д-р Десислава Кателиева, председател на Националната асоциация на работещите в Спешната помощ. По думите й трябва да се извърви дълъг път, за да се подобрят условията за спешните лекари. Кателиева уточни, че работата на медиците ще бъде значително облекчена с въвеждането на триажа – разпределение на случаите в различни степени на спешност в зависимост от състоянието на пациента.

„Ще успяваме да стигаме навреме, за да бъдем максимално полезни за пациентите си. Очаквам, че няма да бъде лесно в началото. Точно по тази причина е правилно, че първо се въвеждат тестово триажните протоколи, за да могат да свикнат и колегите, и пациентите“, обясни Кателиева. Тя увери, че въвеждането на триажните протоколи е проверена практика и няма да се експериментира със здравето на пациентите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 00:17 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още