fallback

Българските домакинства ще заделят 557 лв. за коледни подаръци

Най-много средства ще бъдат похарчени за облекло, сочи проучване

17:28 | 16.12.16 г.

Българските домакинства планират да инвестират 23,5% от месечните доходи, или 557,41 лв. (285 евро) за коледни подаръци през 2016 г., което е със 70 лв. повече спрямо 2015 г. Това показва традиционното специализирано проучване „Коледен барометър 2016“ на Ferratum Group, проведено сред 13 261 домакинства от 20 европейски държави.

Домакинствата у нас възнамеряват да похарчат най-много средства за облекло (29%), игри и играчки (19%), електроника (11%), лакомства (9%), козметика (8%).

Страната ни се нарежда за първи път над средното ниво (22,2%) за всички участващи в изследването държави. За сравнение, едно семейство в съседна Румъния планира да отдели със 124 евро повече спрямо едно българско.

Делът на онлайн пазаруването при българите възлиза на 21%. По този показател страната ни отстъпва спрямо миналата година и се нарежда на 13-то място след страни като Чехия и Полша, но изпревараме Румъния, Литва, Латвия, Естония и Хърватия. Лидери при онлайн пазаруването са Великобритания, Холандия, Швеция, Франция, а средният дял на онлайн пазаруването е 24,5% за всички страни. 

Потреблението на коледни стоки ще намалее значително в Обединеното кралство спрямо миналата Коледа - с около 15,5% е по-нисък обемът на планираните разходи, сочи проучването.

В Германия са склонни да отделят над 30 на сто (807 евро) от месечния доход на домакинство за Коледа тази година. Това е с около 10 на сто повече от едно средната за семейство (22%) във всичките 20 страни, които участват в проучването. Изненадващо, Германия е последвана от малките балтийски страни, Литва и Естония, а най-пестеливите потребители могат да бъдат намерени в Норвегия, Финландия и Холандия.

Най-предпочитаните категории продукти за Коледа са: играчки (20%), облекло (18%) и електроника (12%). От втория най-популярен подарък през миналата година (15,5%) делът на книгите ще падне до 6 на сто, което ги поставя на 7-мо място. Книгите са в топ 5 на подаръците само в Полша (10%) и Чехия (8%).

Според „Коледен Барометър 2016“ българите, испанците и канадците предпочитат облеклото като подарък, а делът на играчки и игри е най-голям във Франция (31%), Австралия (26%) и Полша (23%).

В общ план 16% от всички анкетирани домакинства планират да отделят повече финансови средства, в сравнение с възможностите си в предходния коледен сезон, докато 47% възнамеряват да похарчат същата сума като предходната година. 37% ще похарчат по-малко, спрямо миналата година.

„Коледен Барометър 2016“ е проведен сред активни клиенти на Ferratum Group в 20 страни в Европа и страни от Британската общност под формата на стандартизиран електронен въпросник. Доходите са посочени в местна валута и относителното коледно потребление се изчислява като съотношение към месечния разполагаем доход на семейство във всяка страна.

В изследването са участвали 13261 домакинства. Анкетираните са на възраст между 18 - 65 години, като 49,64% от тях са жени. Средният разполагаем нетен доход на домакинствата от тези 20 държави е между 230 – 6720 евро. Средният размер на домакинствата сред респондентите е 2,59 души.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:02 | 07.09.22 г.
fallback