Обединения с участието на „Пътпроект“ и „Рутекс“ ще препроектират трите участъка от магистрала „Хемус“ от Боаза до Плевен, става ясно от решение на Агенцията „Пътна инфраструктура“, публикувано в системата на Агенцията за обществени поръчки.
Обществената поръчка беше обявена в края на юли миналата година. Препроектирането се налага, след като предишната поръчка беше прекратена по настояване на тогавашния премиер Бойко Борисов, въпреки че имаше избрани изпълнители и нямаше подадени жалби.
Държавата получи сериозна доза критики заради високата цена на магистралата – почти 1 млрд. лева с ДДС за участъка от Ябланица до разклона за Плевен и Ловеч, както и избраните фирми изпълнителки - обединение "АМ Хемус Лот 1" с водещ партньор "Джи Пи Груп" ООД за отсечката от Ябланица до Угърчин/Луковит и Обединение "ПСТ Хемус 2" с водещ партньор "ПСТ Груп" ЕАД за отсечката от Угърчин/Луковит до Плевен/Ловеч.
И двете компании атакуваха решението, но Комисията за защита на конкуренцията излезе с решение в полза на държавата. Формалният повод за прекратяването на търговете беше неосигурено финансиране, макар да е ясно, че за магистрала „Хемус“ европейско финансиране няма, а и заем трудно може да бъде осигурен, при условие че държавни гаранции засега се отпускат само за проекта за газова връзка с Гърция IGB. Така се стигна и до решението за препроектиране на магистралата в този участък с цел намаляване на очакваната цена за строителство.
Три лота
Участъкът от магистрала „Хемус“ от „Боаза“ до Плевен е разделен на три лота. Първият е от „Боаза“ до Дерманци и е дълъг 14 км. Предвижда се да има 1 тунел с дължина 830 м, 8 селскостопански надлеза, два моста, 7 виадукта и два пътни възела – Боаза и Дерманци.
Вторият участък е от Дерманци до Каленик с дължина малко над 18 км. Предвижда се по него да бъдат изградени 2 тунела, 6 селскостопански надлеза, 5 виадукта и един пътен възел при с. Каленик.
Третият участък е от Каленик до Плевен с дължина от почти 18 км. По него се предвижда да има 6 селскостопански надлеза, 5 виадукта и един пътен възел - този при Плевен.
Избраните изпълнители
Отсечката от „Боаза“ до Дерманци ще се проектира наново от Обединение „П.П.ВИА.АМ „Хемус“ - Етап 1“, в което участват „Пътпроект“ ЕООД, „Пътпроект 2000“ ООД и „Виа План“ ЕООД. Сдружението предложи цена за изпълнение на проекта в размер на 1,76 млн. лева без ДДС и 2,112 млн. лева с ДДС.
За изпълнител на отсечката от Дерманци до Каленик е определено сдружението ДЗЗД „АМ Хемус-2016“ с участници „Рутекс“ ООД и „Контролс“ ООД и с цена от 1,657 млн. лева без ДДС и 1,989 млн. лева с ДДС.
Същото обединение е избрано за изпълнител на третата отсечка – от Каленик до Плевен, с цена от 1,253 лв. без ДДС и 1,504 млн. лева с ДДС.
Така общата стойност на новия проект за участъка на магистрала „Хемус“ от „Боаза“ до Плевен се изчислява на 4,67 млн. лева без ДДС и 5,6 млн. лева с ДДС.
Жалби от отстранените участници
Засега обаче изпълнението на процедурата е блокирано в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) заради жалби на отстранените участници.
Жалби срещу избор на изпълнителите на проектите са подали ДЗЗД "АПИ НАДЗОР", "Инжконсултпроект" ООД, Обединение "ТСП – Консултанти" и Обединение „ТССК“, всички отстранени с мотив, че не отговарят на изискванията на възложителя.
За да тръгне процедурата сега, ще се чака решението на антимонополния регулатор, а след това – и на Върховния административен съд, ако някоя от компаниите реши да обжалва решението на КЗК. Това означава, че проектирането едва ли ще започне преди средата на тази година.


1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Черно море потопи ЦСКА в дъжда на "Тича"
Скоро: Озоновата дупка ще изчезне непълно
Тъжна вест! Почина един от най-големите архитекти в историята
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Нова атомна централа няма да свали цените на тока
Българската икономика расте 2-3 пъти по-бързо, отколкото средната на европейско ниво
„Черно море” потопи ЦСКА в деня на моряците
Оставка на правителството няма да е заплаха за България в Еврозоната
„Байерн” надигра „Щутгарт” с хеттрик на Кейн