fallback

Как се промени София през 2017 година?

Мащабни ремонти бележат годината за столицата, която след броени дни ще бъде домакин на първите събития от председателството на Съвета на ЕС

19:11 | 27.12.17 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Дупки по пътищата, километрични задръствания, безкрайни ремонти и липса на места за паркиране. Това са обичайните оплаквания на столичаните и гостите на София, които настояват да живеят в по-добър град и не пестят недоволството си.

И наистина Столичната община през изминаващата година захвана мащабни проекти, както за да подобри градската среда, така и за да посрещне европредседателството с нов облик. Разбира се, ремонтите не минаха без скандали и без критики за качеството на изпълнението им. Но въпреки всичко, няма съмнение - столичният град се промени и през 2017 г.

Един от най-коментираните и спорни обекти бе столичният булевард "Дондуков". Въпросът дали да останат паветата или да се положи асфалт дълго се предъвкваше и забави реконструкцията на трасето.

В крайна сметка след цяло лято ремонти частта от Министерския съвет до ул. "Г. С. Раковски", която е в историческия център, бе реконструирана с гранитен паваж, а в участъка от бул. "Васил Левски" до ул. "Кракра" бе положена асфалтова настилка. Бе подменен и релсовият път на старото траймвайно трасе, изградена бе велоалея и целият булевард блесна с обновено LED осветление.

Веднага след края на ремонта обаче заваляха обвинения от страна на организации и граждани, че реконструкцията е некачествено изпълнена и новеничкият булевард осъмна с ироничната табелка "Фандъков". Недоволните атакуваха качеството на ремонта и забавянето му, обвиниха, че троаторите са неравни, а използваните технологии – остарели. Дни по-късно като доказателство за некачествената настилка се появи и мистериозен крадец на павета, който нощем ги вади с ръка.

Всичко това доведе до протест "#ДанчеСлез - Протест за цялостно творчество", организиран от "Спаси София",  под прозорците на кмета с искане на оставката й. В това Фандъкова видя политически оттенък и настоя, че опозицията е започнала своята предизборна кампания. От "Спаси София" пък се разграничиха и отказаха да бъдат "инструмент за саморазправа между политическите противници ГЕРБ и БСП".

А след като заваля първият по-обилен сняг за сезона паднаха в жертва и пластмасовите ограничители, които отделят велоалеята от платното. В случая отговорен бе снегорин, а от Столичната община увериха, че щетите ще бъдат отстранени за сметка на фирмата за почистване.

Друг ключов столичен булевард също разпали войната "паваж-асфалт". След многомесечните драми в крайна сметка експертен съвет на Министерството на културата взе решение да се разреши асфалтовата настилка на столичния бул. "Прага". И този ремонт се забави с няколко седмици от предвиденото, а след като бе пуснато движението, още продължаваха довършителни работи по тротоарите.

И тук имаше много защитници на каменната настилка, но от Общината аргументираха избора си за полагане на асфалт с това, че по трасето преминават много тролейбуси, които имат нужда от хубава настилка, която да гарнтира комфортното придвижване на пътниците.

През 2017 г. София се раздели и с един много противоречив, но добре познат символ – паметникът пред НДК. Софиянци го наричаха с най-разнообразни имена, а за премахването му се говореше от години.

И така, това лято монументът бе демонтиран, за да бъде заместен от войнишкия мемориал на Първи и Шести софийски полк, който е бил на това място от 1934 г.  до 1977 г., когато е съборен заради строителството на НДК. Тогава София е трябвало да се сдобие с нов паметник и строежът на "1300 години България" започнал през 1981 г.

Но въпреки че имаше недоволство и протести от страна на защитници на монумента, а кранът, който извършваше демонтажа беше подпален, художествените пластики бяха свалени, за да бъдат преаранжирани в НИМ. През ноември бе върнат на мястото си и лъвът с картата на Санстефанска България, който е част от разрушения войнишки мемориал на Първи и Шести софийски полк.

Подготовката за европредседателството, което започва в първия ден на новата година, и по-точно ремонтът на НДК, също не се размина без скандали. Изпълнителният директор на Двореца на културата Мирослав Боршош се раздели с поста си заради обвинения в нецелесъобразно разходване на средства от бюджета на НДК, предвидени за европредседателството, а комисия в Народното събрание се захвана да нищи скандала.

В крайна сметка след месеци ремонтни дейности ресорният министър Лиляна Павлова и министърът на културата Боил Банов откриха обновения за 45 млн. лева НДК дни преди старта на Председателството на Съвета на ЕС. Зала 3 на НДК, в която ще се проведат 32 събития на високо ниво, е напълно обновена - със сменен таван, вкарана нова модерна техника. Ремонтирани са и залите 7, 8 и 9, които ще поемат събитията, които не са VIP.

За да има по-пряк път до летището, отново заради председателството на Съвета на ЕС, започна и строежа на 350-метров мост, който да свързва бул. "Брюксел" с Терминал 2. И докато европейците ще се придвижват по-бързо, това няма да може да се каже и за гражданите. Председателството на Съвета на ЕС започва с предупреждения за задръствания, а плановете са  за определени периоди да бъдат затваряни цели пътни артерии, например от летището до НДК. Но властите успокояват – хората ще бъдат предупреждавани за това ден по-рано.

Един от основните проблеми в София – паркирането, също намери известно разрешение, но разгневи някои. От октомври зелената зона се разшири в районите "Средец" и "Лозенец" и така общо платените места за паркиране в столицата станаха 21 хил. Живеещите в долната част на "Лозенец" и около ул. "Иван Асен II" веднага отчетоха, че колите в района са намалели и няма неправилно паркирали.

Въвеждането на новите паркоместа обаче доведе и до куриозни ситуации. Така живущите в блок в "Лозенец" се обединиха и поставиха бариера пред паркинга на блока си, която да спира "пришълци", които заемат местата им. Така се получавало, защото работещите в района избягвали платените места и търсели безплатни.

В момента текат обсъждания и се очаква догодина зелена зона да се въведе и в районите "Възраждане" и "Красно село".

Жителите на южните квартали очакват с нетърпение и изграждането на третия лъч на метрото. Но докато това стане, гражданите там изпитват сериозни затруднения с придвижването заради затворените ключови улици и кръстовища.

Но пък "трай, бабо, за хубост", обещанията са подземната железница да заработи през септември 2019 г. и да улесни значително трафика в района.

Още новини за София можете да намерите в Dnes.bg

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:11 | 14.09.22 г.
fallback