fallback

УниКредит: Онлайн пазарът е нараснал повече от 2 пъти за последните пет години

Все още онлайн клиентите предпочитат да плащат в брой, докато при физическите магазини кредитирането държи висок дял

16:06 | 23.04.18 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Онлайн пазарът в България е нараснал повече от 2 пъти за последните пет години. През 2012 г. той е възлизал на 269 млн. лв., докато през 2017 г. той достига 580 млн. лв. Това става ясно от проучване на Unicredit Consumer Financing. Към края на миналата година 27% от онлайн потребителите и 18% от всички българи са пазарували от сайтове и онлайн магазини. Това обаче все още е далеч от средното  ниво за ЕС, където близо 70% от всички онлайн потребители са и купувачи. Изследването е на база на данни от Euromonitor International и Eurostat.

„Онлайн пазарът в България е малко по-консервативен, отколкото в Европа. Трябва обаче да признаем, че този сектор е предимно за по-младите и отворени към технологиите хора. Този пазар е изключително динамичен“, коментира Левон Хампарцумян, изпълнителен директор на УниКредит. Той припомни, че както преди време мобилните услуги са „убили“ фискираната телефония, нещо подобно ще се случи и с ритейла на дребно, макар и не в тези мащаби.

От финансовата институция обясниха обаче, че ръстът на онлайн пазара не следва тенденцията на ритейл продажбите. Освен това достъп до интернет имат 66% от населението в България към 85% в ЕС. По използваемост на смартфони обаче сме на едно ниво с общността – около 52% хората имат такива.

уникредит

Друг любопитен факт е, че около 87-90% от българските потребители, които пазаруват онлайн, го правят от български онлайн магазини, а през последните години броят на онлайн магазините нараства четири пъти, като към края на 2017 г. те вече са 4458 по данни на Unicredit Consumer Financing.

Най-много онлайн купувачи е имало през 2015 г. - 1,32 млн. души. През 2017 г. 1,25 млн. са пазарували през глобалната мрежа. Тенденция в последните години е да се купуват по-скъпи стоки онлайн.

От проучването става ясно, че все още онлайн клиентите предпочитат да плащат в брой, докато при физическите магазини кредитирането държи висок дял – близо 50% от покупките се финансират от заеми.  За сравнение – 5% от броя покупки онлайн се финансират с кредит. Делът на плащанията с карти обаче е еднакъв – точно една четвърт от всички покупки.

Данните на Unicredit Consumer Financing показват, че най-често с онлайн кредит пазаруват семейни мъже, на възраст между 30 и 39 години и среден доход над 1000 лв., които работят на постоянен трудов договор. Покупките, които правят, са на средна стойност 864 лв. 

уникредит

Тенденцията на увеличение на дела на онлайн покупките налага и необходимостта от по-бърз и лесен достъп до финансиране. Затова от Unicredit Consumer Financing от края на миналата година предлагат изцяло онлайн процес по кандидатстване и усвояване на стоков кредит. Новият продукт се приема много добре от потребителите, защото значително облекчава традиционното отпускане на кредит, при което кредитополучателите трябваше да подписват договори на хартия, твърдят от ткомпанията. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:36 | 14.09.22 г.
fallback