fallback

От юни 2019 г. всяка касова бележка ще се отчита пред НАП до 5 минути след издаването ѝ

Всеки, който има електронен магазин, ще трябва да подава декларация за собственост пред приходната администрация

17:17 | 20.07.18 г. 2

До средата на следващата година всички търговци в страната трябва да приведат фискалните си устройства в съответствие с новите промени в Наредба № Н-18 от 13 декември 2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства. Измененията все още са ниво обществено обсъждане, но ако бъдат приети в парламента, изпращането на данните от касовите бележки в НАП ще се извършва най-много до пет минути след издаването на фискалния бон. Това стана ясно по време на брифинг в Националната агенция по приходите (НАП), посветен на новостите в подзаконовия нормативен акт.

В момента отчетите се подават веднъж месечно на база обобщени данни за деня.

Освен това на всяка една касова бележка ще бъде отбелязан баркод, който да съдържа цялата необходима информация и който би позволил на клиента да проверява „на място“ дали търговецът се отчита пред данъчните (в рамките на въпросните пет минути). 

Защо 5 минути?

Промяната е продиктувана от сериозните опасения на мобилните оператори, че предполагаемият потенциален общ обем от данни, които следва да се обменят в реално време, може да се отрази негативно на преследваните от Министерство на финансите и НАП цели. Поради вероятността от възникването на технически трудности и невъзможност за изпращане на данните към НАП, което би довело до блокиране работата на всички търговци, е постигнато съгласие, че срокът от 5 мин. от издаването на фискалния бон и отчитането му в НАП е напълно оптимален.

Важно уточнение е, че срокът за търговците, регистрирани по ДДС, за привеждане на фискалните си устройства в съответствие с промените е до края на март 2019 г. Изискванията за бензиностанциите, за които Investor.bg вече писа, ще влязат в сила от 1 юли 2019 г. Относно твърденията на вицепремиера Валери Симеонов, че бензиностанциите масово укриват обороти, защото всяка нощ между 23:45 и 00:00 часа системите им спират и не издават касови бележки, защото „правят актуализация на софтуера и пращат отчети към НАП“, данъчните нито отрекоха, нито потвърдиха. По думите на говорителя на НАП Росен Бъчваров търговията с течни горива е един от най-рисковите сектори, но с новите промени в наредбата „вратичките“ ще бъдат затворени.

По данни на НАП на територията на страната има 440 хил. регистрирани фискални устройства, като половината от тях вероятно ще трябва да се подменят, а на останалите - да бъде актуализиран софтуерът. Фирмите с регистрация по ДДС са около 250 хил.

От приходната администрация уточниха, че разходите на фирмите за касовите апарати могат да бъдат признати за данъчни цели и с въпросната сума да се намали данъчната основа и съответно по този начин да се плати по-малко данък.

Бъчваров уточни още, че в момента при покупка на нов касов апарат фирмите издават ваучери, с които след влизане в сила на наредбата ще извършат нужните ъпдейти по фискалното устройство безплатно.

Промените в наредбата са продиктувани от някои съществени фискални рискове, свързани с използването на касови апарати в ресторантите и заведенията за бързо хранене, търговията на дребно с хранителни стоки, търговията с облекла и обувки и други. Според Бъчваров годишно 330 млн. лв. са потенциално несъбираеми заради некоректно данъчно отчитане. Добре е да припомним обаче, че преди няколко месеца подобни промени в наредбата не успяха да съберат парламентарна подкрепа заради твърдения, че разходите, които търговците ще трябва да направят, за да приведат в съответствие фискалните си устройства, са твърде големи.

Корекциите в наредбата засягат и собствениците на електронни магазини. Те ще трябва да декларират пред приходната администрация, че притежават съответните портали за електронна търговия до 3 месеца след обнародване на промените в Държавен вестник. Според НАП към момента в повечето електронни магазини няма информация за търговеца, извършващ продажби чрез него. Целта на предлаганите промени е НАП да разполага с информация кое лице извършва търговска дейност чрез електронния магазин, както и да поддържа публичен списък, в който ще може да се извършва справка за собственика на определен електронен магазин.

Въвежда се и задължение към лицата, извършващи продажби чрез електронни магазини, да съхраняват в сроковете по чл. 38 от ДОПК създаваната чрез софтуера на електронния магазин информация и при поискване от органите по приходите да осигурят достъп до нея с възможност за експорт и копиране на данни. В организирана от НАП медийна кампания ще бъде популяризирана възможността за извършване на проверка в сайта на агенцията за собствениците на електронни магазини, което ще намали сивия сектор в интернет търговията и ще повиши защитата на потребителите при пазаруване в интернет.

На следващо място с предложените промени е регламентиран ред за документиране на доставки чрез фискално устройство на лекарства, за които има частично или пълно плащане по линия на Националната здравноосигурителна каса. Въвежда се забрана за издаване на служебни бонове при извършване на продажба/и за направени клиентски поръчки. Чрез тази промяна се цели намаляване на сивата икономика и на възможността на недобросъвестните задължени лица да не регистрират и да не отчитат в пълен размер приходите от търговска си дейност.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 00:54 | 14.09.22 г.
fallback