fallback

БСК е против предлаганите промени в наредбата за касовите апарати

Поправките, предлагани от Министерството на финансите, ще повишат административната тежест и разходите на фирмите

10:50 | 17.08.18 г.

Предложените промени в Наредбата за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства мерки ще доведат до необосновано повишаване на административната тежест и разходите на бизнеса. Това се казва в становище на Българска стопанска камара (БСК), изпратено до министъра на финансите Владислав Горанов.

Според организацията предложените от финансовото ведомство корекции в подзаконовия нормативен акт не кореспондират с поставените цели и са неприложими в някои браншове.

„По отношение на измененията в изискванията към производителите и разпространителите на софтуер за управление на продажби в търговски обекти, не подкрепяме предложения текст на чл. 52е, ал. 2, съгласно който в случай, че в резултат от извършена експертиза се установи несъответствие на функционалността на включен в публичния списък софтуер с изискванията на приложение № 29, НАП заличава софтуера от списъка и уведомява по електронен път всички лица, използващи софтуера и подали към НАП информация, да преустановят незабавно използването му в търговските обекти. Обръщаме внимание и на лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин. Понятията „електронен магазин“ и „дейност по продажби на стоки/услуги чрез електронен магазин“ нямат нормативна дефиниция. От посочения текст става ясно, че всяко лице, което извършва продажби чрез електронен магазин следва да отговори на изискванията в чл. 52л и Приложение № 33. Разпоредбата ще засегне широк кръг, включително и физически лица, които не са търговци, но използват платформи на електронни магазини за осъществяване на единични продажби на притежавани от тях нови или употребявани вещи“, се посочва в становището. 

От БСК настояват текстът на Наредбата да бъде прецизиран, с цел да се ограничи обхватът на засегнатите задължени лица, чието поведение не е оценено с висока степен на риск от укриване на приходи.

От бизнеса посочват още, че посочените в приложение № 29 към чл. 52а от Наредбата изисквания към функционалността на софтуерите за управление на продажбите в търговски обекти - откриването и приключването на една продажба да се осъществява в рамките на същия ден, могат да създадат редица затруднения при някои предприятия.

При търговията на едро и разносната търговия в много случаи началото и приключването на продажбите не се осъществява в рамките на един календарен ден. Това обективно възпрепятства предприятията да генерират предвидените дневни отчети и да предоставят информация в НАП в рамките на деня, категорични са от работодателската организация.

Според тях са нужни ясни дефиниции за момента, от който започва продажбата на стока/услуга, и този, в който тя приключва, за да не се допуска различно тълкуване, разнородна практика и възпрепятстване на работния процес в предприятието.

От БСК настояват за прецизиране на достъпа на НАП до информация за продажбите на предприятието чрез „одиторския профил“. Съгласно т. 22 от Приложение № 29 към Наредбата, за целите на контролната дейност на НАП всеки софтуер за управление на продажби в търговски обект следва да има конфигуриран „одиторски профил“, по аналог с администраторския профил, но с права само за четене. Той следва да осигури минимум достъп до функционалността на софтуера, конфигурационните му параметри и справочната част. В редица случаи софтуерът за управление на продажбите е част от интегрирани системи за управление и планиране на ресурсите в предприятията (ERP), които съдържат и голямо количество информация, която не е пряко свързана с продажбите. Често тази информация е търговска тайна, съдържа конфиденциални и/или класифицирани данни, лични и чувствителни данни.

„В тази връзка, следва внимателно да се прецизира изискването за достъп и при възможност да се ограничи количеството и вида на информацията, която е необходима на органите на НАП при изпълнение на контролните им функции“, категорични са от БСК.

До средата на следващата година всички търговци в страната трябва да приведат фискалните си устройства в съответствие с новите промени в Наредба № Н-18 от 13 декември 2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства. Измененията все още са ниво обществено обсъждане. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:36 | 12.09.22 г.
fallback