fallback

Бизнесът поиска отсрочка за новите изисквания за касовите апарати

Според НАП сроковете са реалистични, а държавата губи по 330 млн. лв. годишно от укриване на обороти

17:40 | 22.10.18 г. 3

Бизнесът определи масовата подмяна на касовите апарати заради новите изисквания на приходната агенция като пореден удар върху легалната икономика. Промените в наредбата са пример за нормативна нестабилност и за въвеждане на административна и финансова тежест без адекватна оценка на въздействието.

Около този извод се обединиха участниците в проведена днес в сградата на Българска стопанска камара (БСК) пресконференция, на която бяха представени позиции, аргументи и предложения на засегнати браншови и съсловни организации във връзка с приетите в края на септември промени в Наредба Н-18/2006 за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства.

Още в началото на пресконференцията Станислав Попдончев от БСК подчерта, че четирите организации подкрепят усилията на Министерството на финансите за повишаване на фискалната дисциплина, ограничаване на нелоялните търговски практики и намаляване дела на „сивата“ икономика.

„В същото време, работещият „на светло“ български бизнес е сериозно притеснен от изключително кратките срокове, в които трябва да приведе дейността си в съответствие с изискванията, както и непрецизно формулираните текстове в наредбата, които създават неяснота, правна несигурност и икономическа непредвидимост. Длъжни сме да отбележим, че новите изисквания в наредбата създават допълнителна административна тежест и изискват нови разходи, които ще бъдат значително по-високи от първоначалните оценки“, каза представителят на БСК, цитиран от прессъобщение от организацията.

Той отбеляза, че промените се отнасят до практически всички търговци, вкл.: производители и разпространители на специализиран софтуер, хотели и др. места за настаняване, заведения за хранене, общопрактикуващи лекари, лечебни заведения, счетоводни къщи, търговци на дребно, куриерски фирми, таксиметрови шофьори, занаятчии и свободни професии в сферата на търговията със стоки и услуги, и др. Дори градският транспорт в някои големи градове ще бъде засегнат, което показва, че обхватът на засегнатите лица е много по-широк от първоначално предвиденият.

Има различни данни за реално функциониращите фискални устройства, но понастоящем те са не по-малко от 250 хиляди. От тях над 100 хиляди не подлежат на обновяване и ще трябва да бъдат подменени. От оставащите 150 хиляди устройства – около 50 хиляди са фискални принтери, при които доработката ще е по-изгодна от закупуване на ново устройство, но и тук ще се наложи подмяна на поне 10 хиляди устройства. И още около 100 хиляди устройства, за които търговците ще трябва за изберат дали да ги обновят или да си купят нови. Практиката показва, че в много случаи е по-изгодно да се закупи ново устройство, вместо да се обновява съществуващото.

„Най-краткият срок, който засяга и дейността на най-много предприятия, е 31 март 2019 година, а близо месец след публикуване на наредбата все още няма одобрени устройства от новия тип. Производителите на софтуер не знаят към какви устройства следва да приведат изискванията на произвеждания от тях продукт. В момента какъвто и да било софтуер да има като указания, който може да бъде ползван, когато не са ясни устройствата, колегите няма как да произведат нещо. Освен това процесът по внедряване на софтуер в една фирма е доста по-дълъг от тези 3-4 месеца, които остават, особено за фирми, които са с по 20-30 обекта или имат по 50-100 фискални устройства в тях", уточни Попдончев

Според Ясен Танев от Българската асоциация за развитие на бизнес софтуер (БАРБС) трябва да се има предвид, че голяма част от софтуерите за касови апарати съдържат много функции, касаещи конкретна специфика на даден клиент, които се свеждат не само до отчитане на продажбите, но и до отчетност на персонала, управление на процеси, визуализиране на поръчки и др.  На практика, липсва методологията и експертизата, за да могат контролните органи обективно и правилно да установяват съответствието на един софтуер с изискванията на Наредба Н-18.

Според новите изисквания на Наредбата подмяната на фискалните устройства (ФУ) и инсталацията на софтуера трябва да се случи абсолютно едновременно. Това означава синхронизация между поне 5 различни фирми​ (лицето по чл. 3, производителя на ФУ, производителя на софтуера, сервиза на ФУ, инсталатора на софтуера), т.е. подмяната на ФУ и софтуера би отнела твърде много време и е на практика невъзможна за изпълнение. 

Ричард Либеров от Българската асоциация на заведенията (БАЗ) изрази силно притеснение от факта, че някои текстове в Наредбата предвиждат хипотези, в които трябва да се предаде на НАП целият сорс код на системата, за всички нейни версии, при това - без никакви гаранции за опазването на интелектуалната собственост, в нарушение на Закона за авторското право. Освен това информацията може да попадне навсякъде и директно да накърни интересите на собственика ѝ. НАП ще има достъп до лични и чувствителни данни на съответния търговец и неговите клиенти и контрагенти, а в системата на здравеопазването – и до пациентите и тяхното здравословно състояние, както и до цялата дейност на лечебното заведение, без в наредбата да са предвидени гаранции за сигурността на този достъп и без каквато и да било отговорност в случай на злоупотреба или „изтичане“.

Старите фискални устройства трябва да излязат от употреба до края на март следващата година, срок, който според търговците е нереалистичен. Целта на промените, обяснена от НАП, е отчитането на продажбите в реално време, като софтуерът се подменя или се пренастройва, за да се отчитат търговците на всеки пет минути за всяка касова бележка.

”Потребителите пък ще имат възможността да проверяват чрез разработено от приходната агенция приложение, дали касовите бележки, които получават са реални. Какво извън допълнителният финансов разход притеснява бизнеса”, каза Ричард Либеров, председател на асоциацията на заведенията пред БНР. "Говорим за фискален апарат, който трябва да бъде сменен, който струваше триста лева, сега най вероятно ще струва повече. Тук става дума за смяна на софтуерната програма също. Изисква се от НАП цялостен достъп до програмата и до целия софтуер на заведението. Това значи всеки един чиновник ще има пълен достъп до ноу хау всяка седмица и няма как обратно да бъдем гарантирани, че няма да има злоупотреба с този ноу хау". Затова браншовите организации, които работят с фискалните устройства, настояват за промени в законовите разпоредби и от шест до девет месеца отсрочка за изпълнението на измененията.

Данъчните обаче са на друго мнение. По време на брифинг в Националната агенция за приходите днес говорителят на ведомството Росен Бъчваров подчерта, че сроковете са фиксирани и реалистични.

Според него до края на седмицата от НАП ще изпратят персонални писма до всички около 3 хил. сервизни фирми, както и всички регистрирани по ДДС компании с подробна информация за сроковете и нужните стъпки, които трябва да предприемат.

На страницата на данъчната администрация ще бъде пуснат софтуер, с който всеки търговец ще може да разбере дали програмата, която използва, влиза в обхвата на разпоредбите и съответно дали е нужно да се модифицира. Според Бъчваров новите касови апарати ще са достъпни до средата на ноември. По думите му държавния бюджет губи около 330 млн. лв. годишно от неотчитане на оборот.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:12 | 13.09.22 г.
fallback